Hvordan kan du synstolke?
Barn og elever som er blinde eller sterkt svaksynte, kan ha behov for synstolking i undervisning og sosialt samspill. Her får du noen råd for å komme i gang.
Synstolking er å gi muntlige beskrivelser av visuell informasjon for personer med synsnedsettelser.
Ta utgangspunkt i å beskrive det som skjer i omgivelsene, kroppsspråk, bilder eller videoer.
Når du synstolker, kan barnet eller eleven danne seg mentale bilder og få oversikt. Det kan øke trygghet og selvstendighet og bedre forutsetninger for å delta faglig og sosialt.
Synstolking handler i hovedsak om
- at den som synstolker, beskriver med et presist språk
- å være oppmerksom på når det er behov for å supplere informasjon
Hva bør synstolkes?
Hva som skal synstolkes, er avhengig av hvilken arena du er på, hvilken aktivitet barnet eller eleven skal gjøre, eller hvor klassen/gruppen har sitt fokus. De eldste elevene kan du gjerne snakke med om hva de trenger av informasjon i ulike situasjoner.
I noen sammenhenger vil det være naturlig med detaljert synstolking. Det kan for eksempel være å beskrive bilder, ansiktsuttrykk eller reaksjonsmønster hos barnet eller eleven. Andre ganger kan formålet være å gi oversikt. Det kan for eksempel være å informere om hvor de andre er eller hvor ulike aktiviteter foregår
Dette bør du huske når du skal synstolke:
- Fortell hvem som er til stede i rommet.
- Fortell når noen forlater rommet.
- Si hvem du snakker til ved å bruke navn framfor å peke eller si «du».
- Forklar det som vises på tavle/skjerm.
- Sett ord på det som foregår og det som er felles fokus i samlingsstunden eller i klassen.
Hvem bør synstolke?
Den som har ansvaret for formidlingen til en gruppe, bør også ha hovedansvaret for synstolkingen. Når barnehagelæreren eller læreren gjør synstolkingen til en naturlig del av formidlingen sin, kan tilretteleggingsbehovene bli mindre.
I skolealder kan det i noen sammenhenger være naturlig at medelever synstolker, for eksempel i lek, gruppearbeid eller pararbeid. For at medelevene skal kunne beskrive på en god måte, kan det være lurt å gjøre klassen bevisst på å bruke et beskrivende verbalt språk.
Tips når du skal synstolke
- Tenk at du beskriver for en person som du snakker med i telefonen.
- Bruk begreper som barnet eller eleven kjenner til.
- Tilpass type og mengde informasjon ut ifra situasjon, og ønsker og behov.
- Unngå ord som her, der, hit og dit.
- Ta utgangspunkt i barnet eller elevens kropp: «Vasken er rett til venstre for deg».
- Si fra om du skal berøre barnet eller elevens ansikt eller hender.
- Tenk på toneleie, følelser og innlevelse når du synstolker. Hvis du vil at barna eller eleven skal bli interessert i det som foregår i lek eller samlingsstund, kan du for eksempel variere stemmen ved å overdrive og veksle mellom hviskende og undrende tone.
- Unngå å gi for mye synstolking. Observer hvordan barnet eller eleven bearbeider og benytter beskrivelsene du gir.
Tips for synstolkning til de yngste barna og elevene
Legg vekt på å beskrive ting: rund boks, stor boks, liten boks, ruglete boks eller tung boks. Bruk preposisjoner som over, under, ved siden av, rundt, høyre og venstre. Det beskriver hvor ting befinner seg og gir mer presise beskrivelser.
I lek har barnet eller eleven behov for at denne synstolkes. Hva skjer i leken? Hvor sprang Wilhelm og hvorfor begynte Live å gråte? Hvilket utbytte barnet får av tolkningen, henger sammen med barnets språkforståelse.
Synstolk gjerne andre barns og elever lek for å motivere barnet til å ville delta.
Alt kan ikke tolkes. Velg ut det som er essensielt for å forstå situasjonen.