Sondre tar nye skritt
Da Sondre (19) fikk beskjed om at synet kunne bli dårligere, bestemte han seg for å forberede seg. Han begynte å trene på å gå ruter ute. Det åpnet en verden til større frihet. Nå har han også lært seg punktskrift i voksen alder.

På den lille videregående Steinerskolen i Trondheim sitter Sondre dypt konsentrert tett oppi en pc-skjerm. Han jobber entusiastisk med særoppgaven sin i norsk. Det byr på langt større barrierer enn det fleste kan forestille seg å lese en tekst eller bevege seg rundt. Det er et lite hav av utfordringer som møter en ung gutt som opplever at synet svikter. Men for Sondre ligger det naturlig å se muligheter heller enn begrensinger.
Sondre er født med grønn stær og har hatt dårlig syn hele livet. Det er krevende å leve med uvissheten om hvordan synet utvikler seg, men han har lært seg å leve med det. De siste årene har synet blitt dårligere. Nå har han valgt å forberede seg på at synet kan bli ytterligere svekket.
– For meg var det en terskel å komme over for å begynne å gå med hvit stokk, trene på mobilitetsruter og lære punktskrift. Jeg ble minnet om en tilstand jeg lenge håpet ikke skulle forverre seg, forklarer den unge gutten.

– Det satt langt inne å forberede seg på endringer. Jeg gikk lenge uten den hvite stokken. Det opplevdes litt stigmatiserende, men når jeg først tok skrittet, var det rett og slett befriende. Litt som «å komme ut av skapet».
Sondre fikk jobbe med mobilitet i skoletida, og ting gikk plutselig veldig raskt framover.
– Vi trente på ruta til skolen og til kulturhuset der jeg er aktiv. Det var en stor frihetsfølelse å slippe å være avhengig av andre, forklarer Sondre.
Mer likestilt
Før var det komplisert for Sondre å skifte buss. Nå tar han den hele veien hjem, og har lært ruta til kulturhuset og til skolen.
– Jeg er veldig glad for høyttalerne på bussen – de er til stor hjelp. Jeg våger mye mer nå, og der jeg brukte taxi før, kan jeg nå reise kollektivt. Dette gjør at jeg føler meg mer likestilt. Jeg trenger ikke alltid å ha med meg ledsager og føler meg litt mer fri, forteller han.

Punktskrift og teknologi
– Jeg sa bestemt nei i mange år. Jeg klare jo å lese. Men til slutt innså jeg at det var lurt å begynne tidlig. Nå er jeg glad for at jeg tok det valget, og at jeg bøyde av for maset fra skolen og Statped, sier Sondre med et smil.
Og da han først begynte, var han både målrettet og ivrig. Han hadde stor framgang, og det gikk raskere enn fagfolkene trodde.

– Det har blitt en ny verden. Statped har hjulpet til med å lære meg enda flere hurtigkommandoer. Det hjelper også veldig, forklarer han.
Legg vekt på det muntlige
Sondre kan fortelle en historie om en skolegang der kompetanse i skoleverket om synshemming har vært varierende. I mange år brukte han hele ettermiddagen og kvelden til lekser på grunn av synshemmingen. Tida til andre ting ble borte. Nå råder han alle lærere til å kutte ned på leksemengden til elever som er sterkt svaksynte, og heller legge vekt på det muntlige.
Sondres tips til lærere som får en elev med nedsatt syn:
- Kontakt Statped, dra på kurs og skaff deg kunnskap.
- Ta også kontakt med Norges Blindeforbund for å få tips om hvilke rettigheter en synshemmet elev har.
- Sørg for å gi eleven et tilbud som er mest mulig basert på muntlig opplæring.
- Gi støtte til mobilitetsopplæring og IKT.
- Det viktigste er at læreren viser interesse for eleven, mener den engasjerte gutten. Da kan læreren jobbe genuint for å forstå, legge til rette og skape gode relasjoner, noe som gir trygghet begge veier.
Ble kastet inn i det

Antje Lemanski hadde ingen erfaring med synshemmede elever fra før og var litt skrekkslagen da hun fikk tildelt ansvaret.
– Jeg hadde jo ingen kunnskap om synshemming, men kastet meg ut i det. Jeg fikk et kurs av Statped og jobbet iherdig for å skaffe meg oversikt. Jeg ble etter hvert veldig klar over de sosiale og psykologiske sidene ved å ha en synshemming – det handler ikke bare om hjelpemidler.
Hun oppdaget raskt at Sondre hadde en del kunnskapshull. Derfor la hun vekt på det muntlige. Steinerskolen har også tradisjon for dette.

De kom i gode spor, og Sondre fikk raskt framgang. Hun skjønte at mobilitet var et viktig område og så etter hvert betydningen det hadde for det pedagogiske arbeidet. De la vekt på at treningen skulle ta utgangspunkt i Sondres behov. Derfor trente de på ruter som var viktige for ham, og som ga ham mestringsfølelse og trygghet. Framgangen var oppsiktsvekkende. Etter kort tid kunne han bevege seg til og fra fritidsaktiviteter der han før hadde vært avhengig av taxi. Snart turte Sondre mer og ble tryggere på seg selv. Dermed ble det også fart i punktopplæring, IKT og trening på aktiviteter i dagliglivet (ADL).
Fikk støtte
– For meg ble Statped redningen. De har høy kompetanse, og for meg var det veldig verdifullt. Hadde jeg ikke fått denne veiledningen, kunne jeg fort gått på en smell, forteller den engasjerte spesialpedagogen.
– Det at jeg ikke står alene, men har en samtalepartner som forstår hva jeg står i, er viktig. Det å ha en lagspiller å spille ball med, ble avgjørende.
Antjes råd til lærere som får en elev med nedsatt syn:
- Lytt til elevens behov, ta deg tid og vær løsningsorientert.
- Søk hjelp fra Statped.
- Tenk verbalt.
- Tenk taktilt.

Rådgivere Signe-Line Mjøen og Paal Morten Petersen fra Statped har jobbet sammen og trukket inn andre rådgivere ved behov. Statped går inn i slike saker ved ta i bruk bredden av synspedagogisk kompetanse. Det gir best mulig støtte.
Det byr både på utfordringer og muligheter å lære punktskrift for en voksen gutt som fremdeles har en synsrest. Det å ha noe syn gjør en del ting enklere. Samtidig er det krevende å skulle lære en helt ny måte å lese på og beherske mye ny teknologi i voksen alder.
Normalisere punktskrift
– Mange venter for lenge med å lære seg punktskrift. Fordelen med å lære seg punktskrift mens du ser, er at du leser punktskrift visuelt. Det letter innlæringen. Men for mange er det å gå i gang, en terskel å komme over, forklarer de

Mye teknologi
Paal Morten forklarer hvordan Sondre gikk fra å bruke hjelpemidler med forstørrelse på barneskolen og over til skjermleserprogram, leselist og også smartteknologi i videregående.
Han har også veiledet Sondre i å bruke ulike apper og voiceover-funksjon på mobile enheter. Nøkkelen er å forenkle og tilpasse slik at elever med nedsatt syn kan bruke hjelpemidlene raskt og effektivt.
Det er mange detaljer som skal på plass for å optimalisere for hver enkelt elev med nedsatt syn.
Når hjelpemidlene er på plass, må Statped følge opp laget rundt eleven med tett rådgivning.
Tilbake i klasserommet på Skansen videregående Steinerskole sitter en gutt som har gjort en iherdig innsats for å lære i en ny verden av punktskrift, teknologi og mobilitet. Han tar hele tiden nye skritt – både bokstavelig og i overført betydning.