Ny studie om inkluderende bruk av læremidler

En ny studie viser at elever med sansetap ofte får undervisning utenfor klasserommet, og at spesialtilpassede læremidler sjelden brukes i klassen.

Det er forskningsprosjektet «Inkluderende læringsfellesskap – bruk av læremidler og læringsressurser for elever med sansetap», som viser dette. Den er utført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og Statped. Det er elever som bruker punktskrift og elever som bruker tegnspråk som er utgangspunkt for studien.

Bruker lite spesialtilpassede læremidler i klasserommet

I studien går det fram at lærere etterlyser mer støtte og muligheter for kompetanseutvikling og å dele erfaringer med kollegaer i lignende situasjon. Lærere og skoleledere uttrykker også et tydelig mål om å inkludere alle elever i læringsfellesskapet. Dette kommer til uttrykk gjennom valg og bruk av læremidler og ulike tiltak i undervisningen.

Studien viser også at det er lite bruk av spesialtilpassede læremidler i klasserommet. Elever med sansetap bruker i stor grad de samme læremidlene som medelever, men læremidler utviklet spesielt for dem brukes sjelden i klassen som helhet.

Mange elever med sansetap får deler av opplæringen utenfor det ordinære klasserommet. Studien konkluderer med at det er behov for å inkludere disse elevene mer i felles aktiviteter.

Studien viser også at det er ulik opplevelse av skoletrivsel. Noen elever trives godt og har venner, mens andre gir uttrykk for det motsatte. Det er stor variasjon i erfaringene blant elevene som deltok i studien.

Behov for mer veiledning

Det kommer fram i analysen at det er behov for mer veiledning. For å støtte lærere i arbeidet med reell inkludering, er det behov for mer veiledningsmateriell og støtte til bruk av læringsressurser, særlig gjennom plattformer som erher.no. Mange lærere etterlyser mer opplæring og arenaer for å dele erfaringer og utvikle kompetanse sammen med andre som underviser elever med sansetap. Lærere som har hatt direkte kontakt med Statped, uttrykker stor tilfredshet med veiledningen og støtten de har fått.

Studien er gjennomført av Proba samfunnsanalyse.