Heltidsopplæring for elever med medfødt døvblindhet
Statped tilbyr grunnskole og videregående opplæring (1.-13.) for elever med medfødt døvblindhet ved Diamanten skole i Oslo.
Opplæringen følger de ordinære læreplanene. For elever med vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring, utarbeides det individuelle opplæringsplaner (IOP). Undervisningen tilpasses den enkelte elev og kombinerer faglig utvikling med språk- og kommunikasjonsstøtte.
Elevene får opplæring i og på ulike former for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Undervisningen skjer i et stimulerende, taktilt språkmiljø. Det legges stor vekt på å støtte elevens sosiale utvikling og opplevelse av fellesskap.
Mål for opplæringen
I tillegg til å jobbe mot kompetansemål i fag, er det et overordnet mål å:
- styrke elevenes begrepsforståelse og kommunikative kompetanse
- utvikle språk og samspill gjennom taktile strategier
- fremme deltakelse, trygghet og mestring i hverdagen
Hvem er tilbudet for?
Tilbudet er for elever i grunnskole og videregående opplæring med medfødt døvblindhet, som har behov for en taktil tilnærming i opplæringen. De bor i Oslo og omegn.
Slik går du fram
Søknad om plass ved Diamanten skole sendes gjennom pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) i elevens hjemkommune. Det må foreligge vedtak om spesialundervisning.
Om Diamanten skole
Adresse
Vetlandsveien 79, 0685 Oslo
Skolen flytter i løpet av 2025 til Gamle Hovsetervei 3 i Oslo.
Postadresse
Diamanten skole for elever med døvblindhet
Statped postmottak
Postboks 113
3081 Holmestrand
Telefon
Rektor
Hege Kristine Høgmo
996 45 264
[email protected]
Diamanten skole for elever med døvblindhet er en del av det statlige spesialpedagogiske opplæringstilbudet som skal bidra til at barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov gis mulighet til å være aktive deltagere i egen læring og utvikling. Den tjenesten som gis til elevene ved skolen, er forankret i opplæringslovens kapittel 11 om tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging (lovdata.no).
Skolen gir undervisning på grunnskole- og videregående nivå for elever med døvblindhet og med et spesielt fokus på kroppslig og taktil kommunikasjon.
Skolens felles verdigrunnlag tar utgangspunkt i et mangfoldperspektiv. Skolen skal skape betingelser som gjør elevene handlekraftige og robuste på deres egen måte. Skolen har som mål å være en inkluderende arena, hvor det gis likeverdige muligheter. Inkludering og deltakelse er viktige satsningsområder for en kontinuerlig utvikling av selvstendighet, et godt selvbilde og god livskvalitet. Målet er at elevene skal få utvikle sine sterke sider og få mulighet til å bli den beste versjonen av seg selv.
Det er den pedagogisk-psykologiske tjenesten i kommunen/fylkes- som tar stilling til om en elev trenger individuelt tilrettelagd opplæring. Dersom eleven også trenger personlig assistanse eller fysisk tilrettelegging, skal den sakkyndige vurderingen gi en helhetlig vurdering av hva slags tilrettelegging eleven trenger.
FNs barnekonvensjon vektlegger retten til å uttrykke seg og å bli hørt (artikkel 3). Vårt pedagogiske grunnsyn tar utgangspunkt i samspillspedagogisk tenkning og vektlegger å fremme barnets egen stemme.
Kommunikasjon og språk i taktil modalitet er overordnet i all vår undervisning. I tillegg brukes individuelt tilpassede alternative og supplerende kommunikasjonshjelpemidler.
Våre prinsipper er at elevene skal gis en reel opplevelse av å bli sett, bekreftet, forstått og få mulighet til å uttrykke seg med egne uttrykk, slik at de gjennom kommunikasjon med andre kan påvirke sin egen situasjon.
Alle skolens elever har kombinerte sansetap, hvor den enkeltes forutsetninger for å nyttiggjøre seg eventuelle syns- og hørselsrest i stor grad vil variere. Behovene hos den enkelte elev vil være svært forskjellige i en opplæringssammenheng hvor en vektlegger fag og satsingsområder ulikt, ut fra sakkyndig vurdering.
Undervisningen tilpasses den enkelte elev ut fra dennes kompetanse, motivasjon, interesse, sansetapenes type og omfang og eventuelle tilleggsvansker. Med bakgrunn i en helhetlig kunnskap om elevene og lærernes spesialiserte partnerkompetanse, utvikler skolen individuelle læringsplattformer. Disse læringsplattformene er utarbeidet gjennom diagnostiserende undervisning som er utviklet i tverrfaglige team.
Skolen tar utgangspunkt i et relasjonelt perspektiv, hvor samhandling, tilknytning og tillit står sentralt. Lek, samhandling, nærhet, hengivenhet, utforsking og kategorisering er sentrale elementer for å utvikle kommunikasjon. En relasjonell forståelse legger til grunn at opplæringen må tilpasses elevene slik at samspillet fungerer bedre og gir vekstbetingelser.
Skolens elever har kombinerte sansetap, og den kroppslig og taktile modaliteten er derfor hovedkanalen i tilknytning til læring, informasjonstilegnelse, kommunikasjon, orientering og mobilitet.
Innholdet i undervisningen omfatter tidlig- og høyt spesialisert intervensjon med vekt på utvikling av kommunikasjon, muligheter til å få tilgang til informasjon, fri bevegelse, orientering og mobilitet. Undervisningen er tilrettelagt med tanke på:
- Tilrettelegging av det sosiale og fysiske miljøet
- Et profesjonelt læringsmiljø som kan fange opp elevens lavt lesbare uttrykk, bekrefte og være nysgjerrig på elevens vilje, intensjon, tanker, følelser og meninger. Dette for å styrke elevens opplevelse av seg selv, med egen handlekraft som kan påvirke sine omgivelser. Dette er barnets stemme
- Opplæring i dagliglivets ferdigheter (ADL) og utvikle selvstendighet
- Førbegynnende lese- og skriveopplæring, spatial forståelse av antall, rom og form
- Lese- og skriveopplæring som er tilpasset sansetapet (to-håndsalfabet, punktskrift)
- Undervisning som legger vekt på lek, samspill, utforsking og hengivenhet som utvikler kommunikasjon som er basert på elevens iboende uttrykk og forutsetninger
- Kroppslig, taktil nærhet og posisjonering som gir muligheter for kommunikasjon. På den måten kan eleven kjenne, oppfatte og forstå den andres nærvær og intensjon og få tilgang til gode utviklings- og læringsbetingelser.
Skolen tar utgangspunkt i de ordinære læreplanene i fagfornyelsen (udir.no). Det utarbeides individuelle opplæringsplaner (IOP) når en elev har fått vedtak om dette.