Refleksjonsverktøy for inkluderende praksis 

Refleksjonsverktøyet Inkluderende praksis er et rådgiververktøy som PPT og Statped kan bruke i sitt arbeid med å fremme inkluderende læringsmiljø i barnehager og grunnskoler.

Verktøyene kartlegger skolers/barnehagers inkluderende praksis ved at personalet fyller ut et digitalt påstandsskjema. Resultatet skal danne grunnlag for utviklingsarbeid som fremmer inkluderende læringsmiljø i barnehager og grunnskoler.

PPT kan søke om opplæring i bruk av refleksjonsverktøyet. I etterkant av opplæringen kan PPT bruke refleksjonsverktøyet fritt.

Formål:

PPT kan søke om opplæring og tilgang til refleksjonsverktøyet

  1. PPT søker Statped om en systemtjeneste som innebærer at PPT får opplæring i, og tilgang til, egen bruk av refleksjonsverktøyet.
  2. PPT søker om at Statped gjennomfører «Inkluderende praksis» på en konkret barnehage eller skole som en systemtjeneste. Verktøyet kan også brukes i allerede innsøkte saker.

    Begge disse tjenestene kan PPT søke om gjennom ordinær søknad fra PPT til Statped om systemtjenester.
  3. Tjeneste gjennom Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis.

Refleksjonsverktøyet «Inkluderende praksis» kan være aktuelt som en del av Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Tjenesten vil da bli gitt som en opplæring til PPT, jfr punkt 1 over.

Spørsmål knyttet til dette kan sendes på e-post til kompetanseloftet@ statped.no, eller ta kontakt med fylkeskontakten for Kompetanseløftet i det aktuelle fylket.

Faglig forankring

Refleksjonsverktøyet er bygget på Mitchell sine ti faktorer for inkluderende opplæring.

Refleksjonsverktøyet ivaretar

Når barnehagen/skolen besvarer påstandene, vil de få et bilde av egen praksis knyttet til Mitchells faktorer. Gjennomføringen av Inkluderende praksis foregår i denne rekkefølgen.

Viser gjennomføringen av Inkluderende praksis foregår i denne rekkefølgen med piler

Arbeidet forutsetter at PPT har basiskompetanse om inkluderende praksis og kompetanse i å hjelpe barnehager og skoler med organisasjons- og kompetanseutvikling slik barnehageloven og opplæringsloven krever.

Slik brukes refleksjonsverktøyet i barnehager/skoler

Opplæring av PPT i bruken av Refleksjonsverktøyet

Opplæringen i bruken av Refleksjonsverktøyet skjer gjennom:

  1. En fagdag på 4,5 – 6 timar, Innholdet denne dagen er teori og refleksjon om inkludering, teknisk opplæring i bruken og innføring i SWOT-metoden. Deler av innholdet tilpasses PPT`s behov.
  2. Statped følger tett PPT på de 2-4 første enhentene hvor de bruker Refleksjonsverkøyet. Det innebærer et digitalt møte pr enhet når resultatene foreligger, før PPT skal ha refleksjonsmøtet med ledelsen ved barnehagen/skolen
  3. Mulighet for at Statped kan være tilstede digitalt i refleksjonsmøte med barnehagen/skolen
  4. Avsluttende møte (digitalt) etter at SWOT er gjennomført i de 2-4 barnehagene/skolene som PPT gjennomført Refleksjonsverktøyet sammen med.

    Opplæringen gis til PP-kontor og ikke til enkelt rådgivere.
Velg variant: