Refleksjonsverktøy for inkluderende praksis
Refleksjonsverktøyet Inkluderende praksis er et rådgiververktøy som PPT og Statped kan bruke i sitt arbeid med å fremme inkluderende læringsmiljø i barnehager og grunnskoler.
Verktøyene kartlegger skolers/barnehagers inkluderende praksis ved at personalet fyller ut et digitalt påstandsskjema. Resultatet skal danne grunnlag for utviklingsarbeid som fremmer inkluderende læringsmiljø i barnehager og grunnskoler.
PPT kan søke om opplæring i bruk av refleksjonsverktøyet. I etterkant av opplæringen kan PPT bruke refleksjonsverktøyet fritt.
Formål:
- Bidra til at barn og unge får tilfredsstillende opplæring i et inkluderende læringsmiljø,
- Styrke samarbeidet mellom PP-tjeneste og barnehage/skole.
- Gi kunnskap om barnehagens/skolens ståsted i arbeidet med inkluderende læringsmiljø og bidra til å støtte barnehagen/skolens endringsarbeid mot en mer inkluderende praksis.
PPT kan søke om opplæring og tilgang til refleksjonsverktøyet
- PPT søker Statped om en systemtjeneste som innebærer at PPT får opplæring i, og tilgang til, egen bruk av refleksjonsverktøyet.
- PPT søker om at Statped gjennomfører «Inkluderende praksis» på en konkret barnehage eller skole som en systemtjeneste. Verktøyet kan også brukes i allerede innsøkte saker.
Begge disse tjenestene kan PPT søke om gjennom ordinær søknad fra PPT til Statped om systemtjenester. - Tjeneste gjennom Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis.
Refleksjonsverktøyet «Inkluderende praksis» kan være aktuelt som en del av Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Tjenesten vil da bli gitt som en opplæring til PPT, jfr punkt 1 over.
Spørsmål knyttet til dette kan sendes på e-post til kompetanseloftet@ statped.no, eller ta kontakt med fylkeskontakten for Kompetanseløftet i det aktuelle fylket.
Logg inn til refleksjonsverktøyet
For PPT som har fått refleksjonsverktøyet
Faglig forankring
Refleksjonsverktøyet er bygget på Mitchell sine ti faktorer for inkluderende opplæring.
Refleksjonsverktøyet ivaretar
- Rammeplan for barnehagen (barnehageanalysen)
- Overordnet del av læreplanverket (skoleanalysen)
- Barnekonvensjonens artikkel 12 om barnets rett til å bli hørt
Når barnehagen/skolen besvarer påstandene, vil de få et bilde av egen praksis knyttet til Mitchells faktorer. Gjennomføringen av Inkluderende praksis foregår i denne rekkefølgen.

Arbeidet forutsetter at PPT har basiskompetanse om inkluderende praksis og kompetanse i å hjelpe barnehager og skoler med organisasjons- og kompetanseutvikling slik barnehageloven og opplæringsloven krever.
Artikler til forbredelsser
Last
Slik brukes refleksjonsverktøyet i barnehager/skoler
Barnehagen og skolen må ha et ønske om et utviklingsarbeid som fremmer inkluderende praksis. Ledelsen må være motivert til å sette av tid til gjennomføring av refleksjonsverktøyet, men også tid til å arbeide med tiltakene som kommer ut av resultatene.
PPT og ledelsen i barnehagen/ på skolen blir enige om at de ønsker et utviklingsarbeid for å utvikle organisasjonens inkluderende praksis.
PPT sender det digitale spørreskjemaet til ledelsen i barnehagen eller på skolen. De sender skjemaet videre til sine ansatte. De ansatte svarer anonymt på det digitale skjemaet.
PPT mottar resultatene, setter dem inn i en PowerPoint og sender dem til barnehagen/skolen. Resultatene vises i form av grafiske profiler.
Både PPT og ledelsen i barnehagen/skolen setter seg inn i resultatene, hver for seg. Deretter møtes de får å reflektere rundt resultatene. De identifiserer noen påstander som kan være aktuelle å jobbe videre med.
Barnehagen/skolen skal nå velge ut en påstand som de skal jobbe videre med. Dette kan gjøres på ulike måter:
- Hele personalet får tilgang til innholdet og får mulighet til å uttale seg eller stemme på hvilken av de utplukkede påstandene de har lyst å jobbe videre med.
- En representativ gruppe av de ansatte får mandat til å velge ut påstand.
I barnehagen/skolen skal det nå gjøres en SWOT-analyse på valgt påstand. Dette er aktiviteten som er mest ressurskrevende da hele personalet skal vere med. En SWOT- analyse tar 1,5 -2 timer. Ledelsen leder prosessen med støtte fra PPT.
På bakgrunn av informasjonen som er fremkommet i SWOT-analysen utarbeider barnehagen/skolen en tiltaksplan/utviklingsplan/prosjektplan. PPT støtter ledelsen i dette arbeidet med planen og med valgte tiltak.
Opplæring av PPT i bruken av Refleksjonsverktøyet
Opplæringen i bruken av Refleksjonsverktøyet skjer gjennom:
- En fagdag på 4,5 – 6 timar, Innholdet denne dagen er teori og refleksjon om inkludering, teknisk opplæring i bruken og innføring i SWOT-metoden. Deler av innholdet tilpasses PPT`s behov.
- Statped følger tett PPT på de 2-4 første enhentene hvor de bruker Refleksjonsverkøyet. Det innebærer et digitalt møte pr enhet når resultatene foreligger, før PPT skal ha refleksjonsmøtet med ledelsen ved barnehagen/skolen
- Mulighet for at Statped kan være tilstede digitalt i refleksjonsmøte med barnehagen/skolen
- Avsluttende møte (digitalt) etter at SWOT er gjennomført i de 2-4 barnehagene/skolene som PPT gjennomført Refleksjonsverktøyet sammen med.
Opplæringen gis til PP-kontor og ikke til enkelt rådgivere.