Utforsk ikke-manuelle komponenter
Ansiktet har mange muskler og bevegelige deler som alle blir brukt for å lage godt tegnspråk.
Les mer om tegns ikke-manuelle komponenter her.
Aktivitet 1: Følelser
- Snakk med elevene om hvordan man kan uttrykke ulike følelser med ansiktet. La de øve:
- Hvordan ser man ut når man er sur, sint, glad, lykkelig, engstelig, redd og så videre.
- Snakk gjerne også om hvordan man uttrykker det samme på talespråk med bruk av variasjoner i stemmen, men at ansiktet også spiller en rolle i talespråket.
- Legg ut lapper med bilder eller tegn av ulike følelser, baksiden opp. Du kan skrive ut og bruke bildene i pdfen under, eller andre bilder du har tilgjengelig. La elevene trekke en og en lapp, og prøve å vise følelsen ved hjelp av bare ansiktet. Klarer de andre å forstå hvilken følelse det er snakk om?
- Bruk de samme lappene, men nå skal eleven som trekker en lapp ha på seg en maske som skjuler hele ansiktet eller bare munnen. Så gjøres tegnet med bare hendene. Hvordan er det å oppfatte hvilken følelse det handler om nå?
- Lappelek: Denne aktiviteten må det være flere elever for å gjennomføre. Den er for eksempel fin å ha i klassen hvis medelever får lære litt tegn.
- Bruk to lapper for hver følelse, enten med tegn eller bilder.
- Elevene bytter lapper frem til et stopp-signal vises.
- Elevene åpner lappen, gjør tegnet, finner medeleven med likt tegn og paret setter seg ned. Det gjelder å ikke bli siste par som setter seg!
- Dette kan deretter gjøres med maske for å øke vanskelighetsgraden.
Aktivitet 2: Blikkretning
- La eleven stå i en ring der de skal kaste en ball til hverandre. De skal ikke snakke med hverandre, men en regel er å se på den man kaster til.
- Første runde: Eleven som kaster oppnår øyekontakt med den som skal motta ballen, slik at denne vet at den skal ta imot.
- Andre runde: Eleven som kaster oppnår øyekontakt med en elev, men kaster ballen til en annen – gjerne i motsatt retning. Klarer elevene likevel å unngå at ballen havner i bakken?
- Tredje runde: Ballen legges bort, og elevene bruker bare blikket for å «kaste ball». Den som kaster ser mot den som skal motta ballen, og denne mimer at den tar imot.
- Samtale etterpå om hvordan det fungerte, og hva som var vanskelig/let og hvorfor. Hvor mye har blikket å si for at vi skal forstå?