Utforsk plassering i tegnrommet

Ved å endre retningen i blikk og bevegelse kan vi plassere tegn på forskjellige steder i tegnrommet. Slik kan vi vise, altså avbilde, hvordan det vi snakker om er plassert i forhold til hverandre i den ytre virkeligheten. Før het dette lokalisasjon. 

Les mer om pek og bruk av retning her. 

Aktivitet 1: Plasser bamsen

  1. Elevene har en bamse, og læreren beskriver hvor de skal plassere den. For eksempel: «Sett bamsen oppå pulten». Vær tydelig med plasseringen i tegnrommet, og overdriv gjerne litt for å understreke i begynnelsen.
  2. Etter hvert kan vanskelighetsgraden økes. Elevene kan også få være den som bestemmer hvor bamsen kan stå, og lærer må plassere den etter hvor eleven bestemmer.

Aktivitet 2: Kopier læreren

  1. Velg geometriske former som elevene har lært i matematikken og dermed kjenner godt. Start med å sikre at elevene kan tegnene for de ulike formene. Du finner lapper du kan skrive ut under.
  2. Lærer og elever har de samme lappene. Lærer legger sine lapper på bordet bak en skjerm. Sett opp en bok eller tilsvarende, som hindrer elevene å se.
  3. Læreren beskriver hvordan lappene ligger, og elevene skal prøve å kopiere.
  4. Sjekk etterpå: Ble de like?
  5. Begynn enkelt, med for eksempel to lapper. Øk vanskelighetsgraden etter hvert som elevene mestrer. Gi også elevene mulighet for å være den som beskriver.
  6. Husk å snakke om hvorfor det oppstår feil, særlig høyre-venstre blir ofte motsatt, og hvordan elevene kan tenke for å gjøre det riktig neste gang.

Aktivitet 3: Kopier tegningen

  1. Skriv ut bildene av Salt og Pepper under, og klipp bildene fra hverandre.
  2. Hver elev skal ha hvert sitt sett med bilder.
  3. Den ene eleven legger bildene med bildesiden opp foran seg, den andre med bildesiden ned.
  4. Eleven som har bildesiden ned trekker et bilde, og forklarer hvor Salt og Pepper befinner seg i forhold til hverandre og kjelken.
  5. Eleven som har bildesiden opp, avleser forklaringen og prøver å velge riktig bilde.