Bruk konstruert handling i tekst

Gradering får frem aspekter av tid, mengde, lengde og mange andre kvaliteter. 

Les mer om gradering her. 

Aktivitet 1: Å jobbe med en aktivitet med ulike objekter

  1. Velg en aktivitet, eksempelvis «spise» og spør hva tegnet til dette verbet er.
  2. På tegnspråk har man mange tegn ut ifra hva man spiser eller hvem som spiser – Finn flere tegn som sier noe om hva man spiser.
  3. Snakk sammen om forskjellen på hvordan man spiser de ulike mattypene. Eks: Brødskive, suppe, spaghetti, maiskolbe, hamburger, sushi.
  4. Skriv ut listen under
  5. Klipp opp i lapper med de ulike setningene. En trekker en lapp, oversetter lappen til tegnspråk uten å si tegnet for det som spises. Den andre gjetter hva som står på lappen.

Aktivitet 2: Å jobbe med en aktivitet med ulike subjekt (og objekt)

  1. Velg en aktivitet, eksempelvis «spise» og spør hva tegnet til denne aktiviteten er.
  2. På tegnspråk har man mange tegn ut ifra hva man spiser eller hvem som spiser – Finn flere tegn som sier noe om hvem som spiser.
  3. Snakk sammen om forskjellen på hvordan de ulike personene/dyrene spiser. Eks: Jeg, 2-åring, gammel mann, hund, fisk, krokodille.
  4. Skriv ut pdfen under
  5. Klipp opp i lapper med de ulike setningene. En trekker en lapp, oversetter lappen til tegnspråk uten å si tegnet for det som spises. Den andre gjetter hva som står på lappen..

Aktivitet 3: Å jobbe med en aktivitet der subjektets situasjon påvirker

  1. Bruk gjerne lysbildene du kan laste ned under. Snakk sammen om tegnet endrer seg dersom man har en tilleggsopplysning om at den som spiser:
    • Er egentlig mett.
    • Er veldig sulten.
    • Har veldig god tid.
    • Har veldig liten tid.
  2. Samtal om hvordan tegnene endrer seg.
  3. Ta gjerne videoer av ulike ytringer på tegnspråk og oversett dem til norsk etterpå eller velg norske setninger og oversett dem til tegnspråklige ytringer ved bruke et enkelt tegn med gradering. Eksempler på setninger:
    • Mamma har det travelt når hun pusser tennene.
    • Pappa løfter tunge steiner.
    • Hunden er så tørst at den drikker veldig fort.
    • Jeg var så sulten at jeg spiste hamburgeren i tre jafs.
    • Lillesøster spiser varm suppe.
  4. Man bruker gjerne håndterer for å vise de ulike tegnene, men disse tegnene kan igjen endres etter intensitet og størrelse.
  5. Se på bildene og samtal om hvordan man kan endre intensitet for å vise at personene er sultne, mette, har god eller dårlig tid og så videre.