Grensemarkører og gradering

Grensemarkører markerer når en språklig enhet begynner og når den slutter. En gradering forteller om noe er stort eller lite, pent eller stygt

Grensemarkører

Alle ytringene vi har beskrevet til nå, vil i større eller mindre grad være omrammet av grensemarkører som blunk, blikkendringer og nikk. Slike grensemarkører markerer når en språklig enhet begynner og når den slutter. Grensemarkørene har altså en dobbelt funksjon: De skiller enheter fra hverandre samtidig som de rammer inn det som skal oppfattes som en enhet.

Endring i ansiktsuttrykket og bevegelser med hodet eller overkroppen kan også fungere som grensemarkører.

Gradering

Når vi skal snakke om at noe er stort eller lite, pent eller stygt, kan vi på tegnspråk som i talespråk bruke egne tegn som uttrykker akkurat det. Vi kan også legge til tegn som forteller at noe er veldig lite eller kjempestort. En annen måte er å bruke mimikken og endre formen på tegnet og kroppen til å uttrykke at noe er veldig lite eller veldig stort.

Når noe er veldig lite kan tegnet bli lite, kinnene trekkes inn, skuldrene løftet og trukket sammen. Eller motsatt, tegnet kan bli utført med veldig store bevegelser, munnen kan blåses opp, og kroppen også gjøres større for si noe om hvordan det vi snakker om er. Fordi vi kan gjøre disse endringen på en glidende skala, kaller vi dette ofte for gradering.

Mange tegngrupper kan graderes. Meningen som slik tilføres tegnet, kan variere. Gjentar vi bevegelsen i et tegn som uttrykker en prosess, kan det bety at prosessen varte lenge. Endrer vi ansiktet og mimikken, kan vi uttrykke sinnsstemningen som preget prosessen. Vi kan gjøre tegnet GÅ mange ganger. Slik kan vi uttrykke at vi gikk langt og at det tok lang tid, at vi var slitne og ble veldig galde da vi kom frem.

TemaKommentar
OLE pek-hgå.ski.gå.ski.gå.ski
MORvaske.vaske.vaske.vaske.rent
HUNDløpe.løpe.løpe.være.glad
Velg variant:

La du merke til dette?

La du merke til at språkmodellen snur hodet litt til høyre og flytter hendene litt til høyre når hun sier tegnet LILLESØSTER, før hun peker og ser mot høyre?

Dette kunne vært en selvstendig ytring som forteller oss noe om hvor lillesøsteren til den som snakker er. La du merke til hvilke grensemarkører språkmodellen bruker før hun forteller oss at hun er lei av lillesøsterens mas?

Tenk gjennom hva som er tema og hva som er kommentar i dette eksemplet. Er det lillesøster, eller er det hun selv, siden hun er lei?

I slike uttrykk har vi tatt i bruk mange fleksible muligheter. De er også ikoniske. Alle er knyttet til forskjellige måter å vise mening.

Ytringer