Identifiser håndterer
Når alt har fått en form, kan det også håndteres. Her er det bare å utforske tanken og verden.
Les mer om fleksible tegn her.
Aktivitet 1: Finn riktig bilde eller gjenstand
- Samtal med eleven om håndterer:
- Hva vil det si å håndterere noe?
- Hva kan vi tenke oss at håndterer betyr i en tegnspråk-sammenheng?
- Gi noen eksempler (SPADE, HOPPETAU, RATT, MALEPENSEL, HAMMER). Samtal om hvordan det kan se ut når man bruker disse eksemplene.
- Be elevene gå på jakt i klasserommet/sekken/skolen etter konkreter man kan fortelle om ved hjelp av håndterer. Eksempelvis bok, blyant, vaskeklut, skje, nøkkel, flaske, laptop.
- Plasser konkretene på et bord. Bruk eventuelt bilder av konkreter som de du kan laste ned under.
- Samtal med eleven om hvordan man håndterer eller bruker disse tingene ved å vise, samt å be elevene vise hvordan man kan håndtere dem. v
- En og en velger en gjenstand uten å si hvilken gjenstand som blir valg. Eleven viser hvordan man håndterer gjenstanden, den/de andre skal peke på riktig bilde.
Aktivitet 2: Utvid aktiviteten til yrker og/eller aktiviteter
- Bruk gjerne de samme bildene, men utvid med for eksempel yrker eller aktiviteter.
- Gjør tegnet for «hammer». Utforsk hvordan man kan bruke avbildende tegn til å danne ytringer om ulike måter å bruke hammeren på. Hardt, svakt, raskt, sakte, ta ut spiker med baksiden osv. Samtal om tegnenes funksjon i ytringene.
- Videre kan man gjenta aktiviteten ved å finne riktig bilde, men denne gang gjøre det litt vanskeligere ved å bruke bilder som har den samme aktiviteten. Last ned bilder under.
- Samtale rundt hvordan vi ved hjelp av ulike håndterere kan legge til mer informasjon til aktiviteten.
Aktivitet 3: Identifisere håndterer
- Avles en tegnspråktekst, eksempelvis en av disse:
- En snekker kan hamre (Youtube åpnes i ny fane)
- En kunstner kan hamre (Youtube åpnes i ny fane)
- En dommer kan hamre (Youtube åpnes i ny fane)
- Eleven skal finne de tegnene i videoen som er håndterere.
- Samtal rundt skillet mellom faste tegn og fleksible tegn.