Identifiser håndterer

Når alt har fått en form, kan det også håndteres. Her er det bare å utforske tanken og verden. 

Les mer om fleksible tegn her. 

Aktivitet 1: Finn riktig bilde eller gjenstand

  1. Samtal med eleven om håndterer:
    • Hva vil det si å håndterere noe?
    • Hva kan vi tenke oss at håndterer betyr i en tegnspråk-sammenheng?
  2. Gi noen eksempler (SPADE, HOPPETAU, RATT, MALEPENSEL, HAMMER). Samtal om hvordan det kan se ut når man bruker disse eksemplene.
  3. Be elevene gå på jakt i klasserommet/sekken/skolen etter konkreter man kan fortelle om ved hjelp av håndterer. Eksempelvis bok, blyant, vaskeklut, skje, nøkkel, flaske, laptop.
  4. Plasser konkretene på et bord. Bruk eventuelt bilder av konkreter som de du kan laste ned under.
  5. Samtal med eleven om hvordan man håndterer eller bruker disse tingene ved å vise, samt å be elevene vise hvordan man kan håndtere dem. v
  6. En og en velger en gjenstand uten å si hvilken gjenstand som blir valg. Eleven viser hvordan man håndterer gjenstanden, den/de andre skal peke på riktig bilde.

Aktivitet 2: Utvid aktiviteten til yrker og/eller aktiviteter

  1. Bruk gjerne de samme bildene, men utvid med for eksempel yrker eller aktiviteter.
  2. Gjør tegnet for «hammer». Utforsk hvordan man kan bruke avbildende tegn til å danne ytringer om ulike måter å bruke hammeren på. Hardt, svakt, raskt, sakte, ta ut spiker med baksiden osv. Samtal om tegnenes funksjon i ytringene.
  3. Videre kan man gjenta aktiviteten ved å finne riktig bilde, men denne gang gjøre det litt vanskeligere ved å bruke bilder som har den samme aktiviteten. Last ned bilder under.
  4. Samtale rundt hvordan vi ved hjelp av ulike håndterere kan legge til mer informasjon til aktiviteten.

Aktivitet 3: Identifisere håndterer

  1. Avles en tegnspråktekst, eksempelvis en av disse:
  2. Eleven skal finne de tegnene i videoen som er håndterere.
  3. Samtal rundt skillet mellom faste tegn og fleksible tegn.