Øv på bruk av bøyer
Bøyer dukker opp over alt, nesten umerkelig. De holder fast temaet, det vi snakker om.
Aktivitet 1: Listebøyer
- La elevene trekke lapper med korte tekster med oppramsinger. Du kan bruke disse tekstene som kan lastes ned under, eller finne på egne.
- Elevene skal fortelle innholdet på lappen ved bruk av listebøyer. La de gjerne spille inn teksten på video, og se gjennom selv etterpå: Klarte de å bruke listebøye riktig?
Aktivitet 2: Fragmentbøyer
- Se eksemplene på fragmentbøyer sammen med elevene, og snakk om hvordan de brukes for å forklare en del av en gjenstand. La elevene utforske hvordan de ville holdt igjen ulike tegn i en ytring. Setningene som kan lastes ned under kan brukes som utgangspunkt, og elevene kan finne på egne eksempler.
- Se eksempel fragmentbøyer
- Gi elevene i oppgave å lage en liten fortelling, hvor de bruker en eller flere av ytringene de jobbet med i oppgaven over.
Aktivitet 3: Punktbøyer
- Gi elevene i oppgave å lage en liten fortelling, ved bruk av punktbøyer. De kan ta utgangspunkt i setningene du kan laste ned under, hvis de synes det er vanskelig å finne på noe selv. Elevene kan gjerne spille inn på video og se gjennom etterpå:
- Fikk de til å bruke punktbøyer?
- Hva gjorde det med teksten – ble det lettere eller vanskeligere å forstå?
Aktivitet 4: Flere typer bøyer
- Gi elevene i oppgave å lage en fortelling, gjerne ut fra et bilde. Her kan du gjerne bruke et bilde fra en fagbok eller et myldrebilde. Ta med i rammene for oppgaven at det skal være minst to ulike bøyer i bruk i teksten. Elevene kan fremføre teksten fysisk eller spile inn på video. Hvis det er flere elever sammen, kan de gi hverandre tilbakemelding på tekstene.
- Gi elevene i oppgave å lage en digital bok om bøyer, for eksempel i BookCreator. Lag skriftlig eller tegnspråklig forklaring om hva det er, og eksempler på video. Her kan man også sammenligne språkene ved å ha både skriftlig og tegnspråklig fortelling ved siden av hverandre.