Øv på plassering i tegnrommet
Kunsten er å utnytte tredimensjonaliteten når vi snakker norsk tegnspråk. Dette blir ofte omtalt som retning, synsvinkel eller lokalisasjon.
Les mer om gamle og nye benevninger her og bruk av retning i tekstbinding her
Aktivitet 1: Kopier tegningen
- Læreren beskriver en tegning, og elevene skal kopiere den.
- Bruk tegningene på lysarkene du kan laste ned under, eller lag egne. Bruk gjerne tegninger som er relatert til de øvrige skolefagene!
- Det er også fint å velge en ferdig innspilt video med beskrivelse av tegninger, for eksempel denne videoen (Youtube åpnes i ny fane).
- Øk vanskelighetsgraden på tegningene etter elevenes alder og etter hvert som de mestrer. La også elevene være den som beskriver, slik at de får øve seg på å plassere i tegnrommet når de snakker selv.
Aktivitet 2: Forklar veien!
- Finn et enkelt veikart over nærområdet deres.
- Gi eleven i oppgave å beskrive hvordan man kommer seg fra et punkt til et annet.
- De andre skal avlese og forsøke å følge veien på kartet. Undersøk: Fant de fram til riktig sted?
- Dersom eleven har undervisning alene med lærer, kan elev og lærer bytte på å forklare til hverandre.
Aktivitet 3: Beskriv rommet ditt
- Elevene beskriver rommet sitt, og de andre skal tegne det som blir beskrevet. Blir de ulike møblene og lekene plassert på riktig plass? Hva med vindu og dør?