Øv på plassering i tegnrommet

Kunsten er å utnytte tredimensjonaliteten når vi snakker norsk tegnspråk. Dette blir ofte omtalt som retning, synsvinkel eller lokalisasjon. 

Les mer om gamle og nye benevninger her og bruk av retning i tekstbinding her 

Aktivitet 1: Kopier tegningen

  1. Læreren beskriver en tegning, og elevene skal kopiere den.
  2. Bruk tegningene på lysarkene du kan laste ned under, eller lag egne. Bruk gjerne tegninger som er relatert til de øvrige skolefagene!
  3. Det er også fint å velge en ferdig innspilt video med beskrivelse av tegninger, for eksempel denne videoen (Youtube åpnes i ny fane).
  4. Øk vanskelighetsgraden på tegningene etter elevenes alder og etter hvert som de mestrer. La også elevene være den som beskriver, slik at de får øve seg på å plassere i tegnrommet når de snakker selv.

Aktivitet 2: Forklar veien!

  1. Finn et enkelt veikart over nærområdet deres.
  2. Gi eleven i oppgave å beskrive hvordan man kommer seg fra et punkt til et annet.
  3. De andre skal avlese og forsøke å følge veien på kartet. Undersøk: Fant de fram til riktig sted?
  4. Dersom eleven har undervisning alene med lærer, kan elev og lærer bytte på å forklare til hverandre.

Aktivitet 3: Beskriv rommet ditt

  1. Elevene beskriver rommet sitt, og de andre skal tegne det som blir beskrevet. Blir de ulike møblene og lekene plassert på riktig plass? Hva med vindu og dør?