Analyser tegnspråktekst med fokus på plassering i tegnrommet
På denne siden finner du
- forslag til læringsaktiviteter for å analysere tegnspråktekster med fokus på plassering i tegnrommet.
- digitale ressurser
Læringsaktivitetene passer for 8. – 10. trinn og kan brukes med en elev, en gruppe eller en klasse.
Les mer her
Se hvordan retning brukes for å binde mindre informasjonsenheter sammen. Les mer om retning her.
Aktivitet 1: Finn eksempler på plassering i tegnrommet
- Gi elevene en tegnspråktekst, for eksempel en av disse:
- La de først se gjennom så mange ganger de trenger for å forstå innholdet. Deretter får de lete etter ulike plasseringer i tegnrommet, og vurdere hva plasseringene gjør med teksten. De kan gjerne få konkrete spørsmål, som:
- Hvor mange eksempler på tydelig plassering i tegnrommet finner du i teksten?
- Er det noen steder du tenker at fortelleren burde vært tydeligere med plasseringen av tegnene sine? Hvorfor?
- Velg ut to av eksemplene du fant. Spill inn en video på tegnspråk, hvor du beskriver:
- Hvordan fortelleren sa det.
- Hvordan plasseringen av tegnet/tegnene bidro til at du oppfattet det som ble sagt.
- Er det andre måter du kan si det samme på, uten å bruke dette tegnet med den plasseringen?
- Hvis du fant noen eksempler på utydelige plasseringer, tar du også med minst et av dem i videoen. Beskriv:
- Hvordan fortelleren sa det.
- Hvorfor du tenker at plasseringen var utydelig.
- Hvordan du mener det kunne vært fortalt tydeligere.