Lag tegnspråktekst med fokus på plassering i tegnrommet
På denne siden finner du
- forslag til læringsaktiviteter for å lage tegnspråktekster med fokus på plassering i tegnrommet
- ressurser for nedlastning og utskrift
Læringsaktivitetene passer for 8. – 10. trinn og kan brukes med en elev, en gruppe eller en klasse.
Les mer her
Zoom inn. Gå fra det store og faste til de mindre og fleksible i fortellingen din. Denne læringsaktiviteten omhandler fleksible tegn og retning. Mange vil nok kalle det lokalisasjon. Les mer om gamle og nye benevninger her.
Aktivitet 1: Skap tegnspråktekster
- Snakk om hva plassering i tegnrommet er, og hvorfor det er viktig å være tydelig med tegnenes plassering i tegnspråk.
- Gi elevene en skriftlig tekst som de skal omarbeide til tegnspråk. Pass på at teksten har et innhold hvor det er naturlig å bruke plassering i tegnrommet, og presiser i oppgaven at de skal ha ekstra fokus på dette i oversettelsen. Du kan bruke tekstene du kan laste ned under , eller finne helt andre tekster. Hent gjerne tekster fra de ulike skolefagene!
- Elevene kan fremføre teksten fysisk, men det er en fordel om de kan spille den inn digitalt for å se gjennom den selv etterpå.
- Er det flere elever sammen i tegnspråkopplæringen, kan de se hverandres tekster og gi tilbakemeldinger på bruken av plassering i tegnrommet. La elevene reflektere over hvordan plassering i tegnrommet påvirker teksten deres.