Lettleste hefter
Forskjellige lettleste hefter på samisk som berører ulike temaer som blant annet matoppskrifter og hverdag.
Heftene kan brukes for å øve på å lese, i samiskopplæring og for å lære ord og begreper. Flere av heftene er også tilpasset øving av gjøremål i dagliglivet.
Lettleste hefter med oppskrifter
Oppskriftshefter hvor oppskriftene presenteres trinn for trinn, med hjelp av kort tekst og klare illustrasjoner i svart-hvitt. Eappelgáhkku og Bánnogáhkut på nordsamisk er ikke lengre tilgjengelig.

Sametinget har ved bevilgning av ressurser gjort det mulig å gjennomføre prosjektet.
Tid
Lettlest hefte om tid med tilhørende arbeidsbok.

Bov teller dager og uker
Lettlest hefte om Bov som lærer navn på ukedagene og som erfarer hvor lang en uke og måned er.

Den nye bilen
Dette heftet handler om to venner som er på en farlig biltur.

Den nye kjelken
Lettlest hefte om Guri som får en ny kjele i julegave.
Heftet er nå kun tilgjengelig på nord- og lulesamisk.

En dag med Anne og Åvla sin hverdag
Det første heftet handler om Anne hjemme og på skolen. Heftet passer fint for småskoletrinnet. Det andre heftet handler om ungdommen Åvla sin hverdag.
Begge heftene finnes nå kun på sørsamisk.

Sametinget har ved bevilgning av ressurser gjort det mulig å gjennomføre prosjektene.
Gårdsbruk i fjæra og Jonas får seg briller
Det første lettleste heftet handler om Lásse og Elle, som leker at de har et gårdsbruk i fjæra. Det andre heftet handler om Jonas som får seg briller.
Begge disse heftene er kun tilgjengelig på nordsamisk.
