Bokstav, analyse, syntese og avkoding
Når et barn skal lære seg å skrive er det første trinnet mulighet til å prøve ut og eksperimentere med skrift selv. Denne perioden bruker barn flest ofte 2 – 3 år på.
Bokstav – lyd
Etter hvert, når barna har blitt kjent med bokstavformene, har lekt med dem, snakket om dem og utforsket dem, lærer de at bokstavene representerer ulike lyder. Det er vist til mange måter å gjøre dette på under tekstene på emergent literacy. Jobb med aktiv lytting etter rim, stavelser og førstelyd, ha fokus på å knytte bokstaver og bokstavlyden til eget navn, og andre kjente personer, ting og interesser, lag «personlige alfabet», og utforsk og lek med bokstaver på ulike måter. Alfabetet kan gjøres tilgjengelig for barn, elever eller voksne med behov for ASK på mange ulike måter. Alle bør som et utgangspunkt ha alfabetet tilgjengelig i sitt kommunikasjonssystem.
Lær bokstavlyden
På dette nivået er det søkelys på aktiviteter som trygger både barn/elev på at de kjenner bokstavlydene og bokstavnavnene, og kan å koble disse sammen. Det mest sentrale er å lære bokstavlyden. Det er viktig å skille mellom bokstavlyd og bokstavnavn fordi mange bokstavnavn inneholder flere lyder. Dersom vi forsøker å skrive med bokstavnavnene, blir det umulig å kjenne igjen ordene. Alle bør også lære at bokstavene har en stor og en liten utgave. For personer som bruker ASK er dette viktige ferdigheter å jobbe med.
Veien fram til trygg bokstav – lyd- kunnskap vil være slik:
- Lærer er modell
- Lærer demonstrerer bokstav-lyd korrespondanse for eleven.
- Guidet praksis
- Lærer er stillas og hjelper barna til å matche bokstaven og lyden riktig.
- Lærer trapper gradvis denne støtten etter hvert som barna utvikler egen kompetanse.
- Uavhengig praksis
- Barnet lytter til mållyden og bestemmer / peker ut bokstaven uavhengig.
- Lærer observerer, og gir støttende tilbakemelding.
Analyse
Å bryte et ord opp til enkeltlyder er en viktig ferdighet å ha når man skal stave eller skrive ord. Dette kalles analyse. For eksempel kan det være at eleven først lytter ut første lyden i ordet «sol» til lyden, og etter hvert kan dele ordet opp i enkeltlydene.
Syntese
Å bryte et ord opp til enkeltlyder er en viktig ferdighet å ha når man skal stave eller skrive ord. Dette kalles analyse. For eksempel kan det være at eleven først lytter ut første lyden i ordet «sol» til lyden, og etter hvert kan dele ordet opp i enkeltlydene.
Avkoding
For å avkode ord, må man gjenkjenne bokstavene i ordet, knytte hver bokstav til lyden den representerer, holde lydene i minnet og i riktig rekkefølge, trekke lydene sammen til et ord (lydpakke) og til slutt finne betydningen av ordet. Hvis personen med behov for ASK lærer å avkode, vil han eller hun kunne lese nye og ukjente ord. Det vil åpne mange dører, og gi mulighet til å lese et bredt spekter av tekster.
En måte å jobbe med avkoding på
Lærer presenterer et ordbilde
- For eksempel ordbildet «sol»
- presenterer bilder eller grafiske symboler av 4 mulige ord dette kan være: bil, ku, sol og lam
Eleven ser på bokstavene i ordet, tenker på / holder på lyden for hver bokstav og
- prøver å trekke lydene sammen til et ord
- bestemmer hvilket ord lydene danner (det er lettere å velge ett av fire aktuelle løsninger, enn å ikke ha alternativer)
- si ordet høyt (om det er mulig), alternativt vise det med å bruke håndtegn, eller peke på det riktige bildet eller grafisk symbolet ut fra alternativene, eller bruke andre måter å svare på, som er egnet for han/henne
I disse klippene jobber Brage og Anne-Merete med ulike nivå av avkoding. Oppgavene er utskrifter fra appen Små ord. Miljøet var usikre på hva Brage kunne, så dette var en av de første oppgavene der de erfarte at dette mestret han. Brage svarer med avtalte måter å uttrykke «ja» og «nei» ved å bruke øynene. Anne-Merete sin oppgave er å holde fast på avtalte måte å skanne svaralternativene på, og å holde samme fart, uavhengig av om hun ser at Brage ser på riktig svar. Dette er fordi arbeidsformen skal kunne benyttes av andre senere.
Les mer
-
Å oppdage skriving for barn som bruker ASK Når et barn skal lære seg å skrive er det første trinnet mulighet til å prøve ut og eksperimentere med skrift selv. Denne perioden bruker barn flest ofte 2 – 3 år på
-
Literacy på hjemmebane Du kan gjøre mange små og store ting hjemme for å skape gode øyeblikk med skriftspråket. Øyeblikk der du utforsker alfabetet, leser sammen og skriver sammen.
-
Tips til fordypning på literacy Her finner du anbefalt litteratur til fordypning på literacy-feltet.
-
Arbeid med ord Gjennom å arbeide med lyder og avkoding i arbeidet med ord, styrkes fonologisk lesing, lesing av stavelser, læring av orddeler og erfaringer med ulike stavemåter i norsk.
-
Skriving Skriving er en kompleks aktivitet som involverer ideer, språk, ord, lyder og bokstaver, og vi trenger å lære dette for til slutt å kunne uttrykke oss selvstendig gjennom skrift.
-
Selvstendig lesning I «selvstendig lesning» skal eleven velge sitt eget lesestoff. Målet er å etablere miljøer der elevene vil lese for å finne sine egne svar.
-
Leseforståelse Når vi arbeider med leseforståelsen, må elevene lære å gå til teksten med en aktiv og målrettet holdning. De må lære hva de skal gjøre før de leser, mens de leser og etter de har lest.
-
Metode for en helhetlig skriftspråkopplæring Både i den tidlige undersøkende og lekende fasen og i den mer formelle opplæringsfasen, handler det om å gi erfaringer med skrift og lesing på ulike måter.
-
Den formelle lese- og skriveopplæringen Hvordan kan vi jobbe for at personer som bruker ASK skal tilegne seg lese- og skriveferdigheter?
-
Måter å jobbe på Når et barn skal lære seg å skrive er det første trinnet mulighet til å prøve ut og eksperimentere med skrift selv. Denne perioden bruker barn flest ofte 2 – 3 år på
-
Betydningen av å lære skriftspråk Alle må få sjansen til å gjøre seg erfaringer med bokstaver og lyder, slik at de kan lære om skrift, lesing og skriving ut fra sine egne forutsetninger.
-
Å gjøre bokstaver tilgjengelig gjennom å lage bokstavbøker En bokstavbok kan ha flere formål. Dette tilpasses helt til personen eller gruppen som skal lage den