Gjør bøker lettere å bla i

For noen mennesker gjør motoriske utfordringer det krevende å bla i bøker. Flere vil kunne være selvstendige, bla i og lese bøker selv, dersom du gjør noen enkle tilpasninger.

I denne teksten legges det til grunn at målet er å få mer erfaring med trykket skrift, og at tilpasningen vi gjør er for å gjøre sidene i bøkene lettere å bla i og forholde seg til.

Bruk en gjenstand laget av lett materiale som plasseres mellom sidene i en bok, slik at den som skal lese boken kan sette fingeren/hånden mellom sidene. Det er individuelt hvilket materiale som passer best.

Bok med møbelknotter limt på sidene
Her brukes møbelknotter for å gjøre bøkene lettere å bla i.
Bok med fleksibel limmasse i hjørne på sidene.
Her brukes fleksibel limmasse til å gjøre boken enklere å bla i. For at det ikke skal bli klissete kan man legge papir på limet. Dette limet er så fast, at det er vanskelig å fikle det av.
Bok med kabelsamler limt på siden
Kabelsamlere av gummi kan gi deg et godt tak med fingrene når du skal bla.
Bok med svamp limt i hjørnet på siden.
Ønsker man mer flyttbare løsninger, kan man for eksempel sette på en binders på et stykke hard papp og lime på det ønskelige materiale (for eksempel svamp, trekloss osv). Dette festes med bindersen på siden av boken.
Bok med ispinner limt på sidene.
Her brukes ispinner til å skille sidene.

Øke holdbarhet

Bøker som blir lest og bladd mye i, kan ofte trenge litt ekstra beskyttelse for å vare lenge. Det finnes enkle måter å gjøre dette på. Laminer sidene i bøker, eller lag egen bok. En måte å binde de laminerte sidene sammen på, er å bruke nøkkelringer. Boken kan da være litt vinglete, så du må vurdere om den passer til elevens motorikk. En annen måte man kan gjøre boksidene mer solide på, er å putte sidene i plastikklommer og sette lommene i en perm.

Martine 8 år

Martine, en elev på 8 år med diagnosen autisme, er veldig glad i kake og godteri. Hun syns det er gøy å se i reklameaviser og peker på forskjellig godteri, mens hun gjør håndtegnene for «godteri», «spise», «glad» og «godt». Læreren hennes, Mona, tenkte at kokebøker kunne være et godt utgangspunkt for å jobbe med nye ord, uttrykk og bokstaver sammen med Martine. Martine og Mona går derfor til biblioteket for å se i bøkene. Ganske riktig syns Martine det var en strålende aktivitet. Med en gang hun fikk boken for å blad i selv, rev hun ut bildene av de kakene hun likte best og la i lommen. Mona begynte derfor å lage sider selv med illustrasjoner og de ordene hun ønsket Martine skulle lese. Disse laminerte hun og satt sammen med nøkkelringer, slik at Martine selv kunne sitte å bla, se på bilder, bokstaver og bla seg fram til favorittsidene sine.

Bok med  laminerte bilder.