Tidlig skriftspråkstimulering – Emergent Literacy

Emergent literacy handler om alle aktiviteter som involverer lesing, skrift og skriving og forståelse av disse, som kan føre frem til lese- og skriveferdigheter.

Emergent literacy handler om alle aktiviteter som involverer lesing, skrift og skriving og forståelse av disse, som kan føre frem til lese- og skriveferdigheter. Emergent literacy aktiviteter krever ingen motoriske ferdigheter eller forkunnskaper.

Det er både for de som ennå ikke har oppdaget eller begynt å utforske skriftspråket, og de som er litt på vei. Det er for barn i barnehagealder, for elever og voksne som av en eller annen grunn er på dette trinnet i skriftspråkutviklingen.

Per

Per er 17 år og har en utviklingshemning. Han liker å se i bøker, men har ikke begynt å lese. Han kjenner igjen bokstaven P og vet at det er hans bokstav. Han vet at P også er bokstaven for pappa og kjenner igjen M for mamma. På skolen legger de til rette for at han får lese bøker om det han er opptatt av, som er ulike kjøretøy. De har blant annet laget ei bok om ulike kjøretøy hvor de kobler bokstavene i alfabetet til ulike kjøretøy. Aa for ambulanse, Bb for buss, Cc for campingvogn og så videre. Når de er på tur, tar de bilder. Etterpå snakker de om bildene og Per får skrive om bildet på PC med et tastatur med ekstra store bokstaver. Læreren viser hvordan hun skriver det de har snakket om. Hun peker på bokstavene Per har skrevet som hun også har brukt, og sier: Wow, se du har også skrevet bokstaven Bb som jeg har skrevet, det er den første bokstaven i buss.  

Å tilrettelegge for emergent literacy handler om å gi personer erfaringer som kan bidra til at de oppdager sammenhengen mellom skrift og det vi sier. På norsk snakker vi ofte om å stimulere den begynnende skriftspråklige bevisstheten. Du må tilrettelegge sånn at alle får erfaringer med; å leke seg med bokstaver og skriving, og å se skriftspråket i bruk. Dette kan gjøres gjennom en kombinasjon av:

Hvem er emergent literacy for?

Begynnende skriftspråkstimulering er for alle som ikke har begynt å lese og skrive ennå.

Ta utgangspunkt i følgende fire spørsmål:

  1. Gjenkjenner og kan han eller hun de fleste bokstavene det meste av tiden? 
  2. Engasjerer han eller hun seg aktivt i lesingen når dere leser sammen? 
  3. Har han eller hun en kommunikasjonsform/hjelpemiddel som muliggjør kommunikasjon og samhandling? 
  4. Forstår han eller hun at skriving involverer bokstaver og ord?

Er svaret «ja» på alle de fire spørsmålene, er vedkommende klar for mer formell lese og skriveopplæring. Dersom svaret er «nei» på ett eller flere av spørsmålene over, skal du tilrettelegge for emergent literacy.

I denne filmen får du møte Silas som går i 4.klasse. Han er på emergent literacy nivået i lese- og skriveutviklingen. Både foreldrene og spesialpedagogen er opptatt av at Silas skal få mulighet til å utvikle ferdigheter i lesing og skriving.

Velg variant:

Når skal du starte med emergent literacy?

Den begynnende skriftspråklige bevisstheten begynner allerede når barnet blir født. Kanskje allerede i mors mage, når barnet begynner å kunne høre lydene i talespråket. Svaret på når du kan begynne med emergent literacy aktiviteter er derfor; så snart barnet er født.

Hva skal du tilrettelegge for?

Når du skal jobbe med emergent literacy skal du tilrettelegge for en kombinasjon av disse fem aktivitetene:

I denne filmen får dere høre Kari-Anne Bottegaard Næss, Professor i Spesialpedagogikk ved UiO som kommer med innspill og råd med utgangspunkt i tre filmer som viser emergent literacy aktiviteter.

Velg variant: