Tips til fordypning på literacy
Her finner du anbefalt litteratur til fordypning på literacy-feltet.
Jørgen Frost, Bente Hagvedt og Ingvar Lundberg er sentrale norske fagpersoner å vise til med tanke på norsk praksis knyttet til lese- og skriveutvikling. Arbeidet vårt om literacy og ASK er forankret i den norske litteraturen. Vi støtter oss videre på spesifikk teori om literacy og ASK som vi finner hos internasjonale teoretikere og praktikere som Karen Ericsson, David Koppenhaver, Janice Light, David McNaugthon, Martine Smith og Jane Farell.
Anbefalte bøker
Ericson, K. and Koppenhaver, D. (2019) Comprehensive Literacy for All, Teaching Students with Significant Disabilities to Read and Write. Baltimore: Brookes Publishing
Frost, J. (2020) Merk språket – skriv og les. Bryne: Info Vest forlag
Nettressurser, apper og programmer
Det finnes mange apper og programmer som kan benyttes i arbeid med literacy. Vi anbefaler deg å bruke apper du selv kjenner godt, og som du vet hensikten med. Finn ut mer om ulike apper på appbiblioteket: Appbiblioteket – En appoversikt fra Nav Hjelpemidler og Tilrettelegging (åpnes i ny fane).
Leseprogrammet «Accessible Literacy Learning: ALL». ALL ™ er en evidensbasert tilnærming utviklet for å lære grunnleggende leseferdigheter. Dette programmet har som mål å imøtekomme behovet for effektiv forskningsbasert leseundervisning, og er tilpasset for å møte behovene til mennesker med komplekse kommunikasjonsbehov. Leseprogrammet kan betjenes ved berøring, øyestyring eller skanning. Det er tilgjengelig på mange plattformer og enheter, inkludert Windows og iOS. Forskningen til Janice Light og David McNaughton er utgangspunktet for programmet som du kan lese mer om her Accessible Literacy Learning (ALL) – Tobii Dynavox (åpnes i ny fane).
Eksempler på gode nettressurser
- Center for Literacy and Disability Studies (unc.edu åpnes i ny fane)
- Literacy Instruction for Students with Significant Disabilities (literacyforallinstruction.ca åpnes i ny fane)
- New website: Comprehensive Literacy for ALL | Jane Farrall Consulting (åpnes i ny fane)
- Literacy Instruction for Individuals with Autism, Cerebral Palsy, Down Syndrome, and Other Disabilities (psu.edu åpnes i ny fane)
Les mer
-
Å oppdage skriving for barn som bruker ASK Når et barn skal lære seg å skrive er det første trinnet mulighet til å prøve ut og eksperimentere med skrift selv. Denne perioden bruker barn flest ofte 2 – 3 år på
-
Literacy på hjemmebane Du kan gjøre mange små og store ting hjemme for å skape gode øyeblikk med skriftspråket. Øyeblikk der du utforsker alfabetet, leser sammen og skriver sammen.
-
Arbeid med ord Gjennom å arbeide med lyder og avkoding i arbeidet med ord, styrkes fonologisk lesing, lesing av stavelser, læring av orddeler og erfaringer med ulike stavemåter i norsk.
-
Skriving Skriving er en kompleks aktivitet som involverer ideer, språk, ord, lyder og bokstaver, og vi trenger å lære dette for til slutt å kunne uttrykke oss selvstendig gjennom skrift.
-
Selvstendig lesning I «selvstendig lesning» skal eleven velge sitt eget lesestoff. Målet er å etablere miljøer der elevene vil lese for å finne sine egne svar.
-
Leseforståelse Når vi arbeider med leseforståelsen, må elevene lære å gå til teksten med en aktiv og målrettet holdning. De må lære hva de skal gjøre før de leser, mens de leser og etter de har lest.
-
Metode for en helhetlig skriftspråkopplæring Både i den tidlige undersøkende og lekende fasen og i den mer formelle opplæringsfasen, handler det om å gi erfaringer med skrift og lesing på ulike måter.
-
Den formelle lese- og skriveopplæringen Hvordan kan vi jobbe for at personer som bruker ASK skal tilegne seg lese- og skriveferdigheter?
-
Bokstav, analyse, syntese og avkoding Når et barn skal lære seg å skrive er det første trinnet mulighet til å prøve ut og eksperimentere med skrift selv. Denne perioden bruker barn flest ofte 2 – 3 år på
-
Måter å jobbe på Når et barn skal lære seg å skrive er det første trinnet mulighet til å prøve ut og eksperimentere med skrift selv. Denne perioden bruker barn flest ofte 2 – 3 år på
-
Betydningen av å lære skriftspråk Alle må få sjansen til å gjøre seg erfaringer med bokstaver og lyder, slik at de kan lære om skrift, lesing og skriving ut fra sine egne forutsetninger.
-
Å gjøre bokstaver tilgjengelig gjennom å lage bokstavbøker En bokstavbok kan ha flere formål. Dette tilpasses helt til personen eller gruppen som skal lage den