Lytteutvikling

Når små barn med nedsatt hørsel skal bruke hørselen sin til å forstå og utvikle talespråk, må de lære seg å lytte og utvikle lytteferdigheter.

Hovedformålet med høreapparater for små barn med nedsatt hørsel er å kompensere for hørselstap og gi ekstra hjelp i situasjoner der det er nødvendig. Høreapparater erstatter ikke normal hørsel, men vil i de fleste tilfeller hjelpe et barn med hørselstap til bedre å oppfatte tale og ulike lyder fra omgivelsene.

Dette krever at barnet bruker høreapparatene så mye som mulig for å bli vant til lydbildet med høreapparat. Varierende bruk eller ikke-bruk av høreapparat kan være forvirrende for barnet og i verste fall hindre den ønskede lytteutviklingen.

Lytteutvikling hos barn med nedsatt hørsel

Lytteutvikling er en vedvarende prosess, og å lære å lytte er utvikling i en gitt rekkefølge. Starten er å oppdage lyder, og målet er å forstå og bruke talespråk.

Lytteutvikling er også en spirallignende prosess. Når barnet forstår hva det hører, vil det også kunne bruke talespråklyder til å uttrykke seg. Barnet sier hva det hører.

Her er en digital barnebok som er ment å motivere hørselshemmede barn til å øve opp evnen til å lytte: Lære å lytte (erher.no åpnes i ny fane)

Tips til hva du kan gjøre sammen med barnet ditt for å fremme lytting og språk

Parentese

Parentese er syngende tale som foreldre bruker helt naturlig når de kommuniserer med babyer. Sammenliknet med vanlig tale kjennetegnes parentese ved kortene setninger, langsommere tempo, overdreven intonasjon og ca. én oktav høyre toneleie. 

Et barn med nedsatt hørsel kan oppleve akustiske trekk ved syngende stemme som noe attraktivt, og barnet retter ofte både visuell og auditiv oppmerksomhet mot dere når dere synger med stemmen.

Se hva som skjer i små barns hjerne når dere bruker syngende stemme:

Lytteutvikling hos barn med normal hørsel

Hovedpunktene i den tidlige lytteutviklingen til et barn som er født med normal hørsel, er nyttige referansepunkter for å følge lytteutviklingen til barn med nedsatt hørsel.