Eksempel på en skriveaktivitet i gruppe
Her finner du eksempler på ulike gruppeaktiviteter som kan gjennomføres i en gruppe.
Dag 1:
Vi tar i dette eksemplet utgangspunkt i en felles tur. Vi har tatt bilder på turen og alle får bestemme noe å ta bilde av. Vi snakker om bildene når vi kommer tilbake – husk bruk ASK-hjelpemiddel som støtte i kommunikasjonen.

Jeg som pedagog starter med å modellere og tenker høyt mens jeg velger mitt bilde «jeg liker…blomst, treet og eplejuicen… jeg velger treet. Jeg liker tre! Så skriver jeg første setningen opp og skriver mitt navn i parentes bak setningen. Så får nestemann velge fortsettelsen av Jeg liker…. Noen kan uttrykke sitt valg med bruk av sin kommunikasjonsform, for eksempel håndtegn, grafiske symbol i ei kommunikasjonsbok eller på en talemaskin. For andre er det enklere å velge ved å peke på bildene på ei enkel tematavle eller ved bruk av øyepeking på ei øyepeketavle.
Benytt anledningen til å modellere bruk av hans eller hennes kommunikasjonsform når du bekrefter valget deres. Ved å henge opp bildene kan personen peke på et bilde eller du kan skanne hvilket av bildene den enkelte vil ha. Når alle har fått gjort sine valg så leser du opp setningene. Bruk den enkeltes uttrykksform når du leser. La gjerne personen selv få «lese» og uttrykke setningen eller ordet han eller hun valgte.

Dag 2:
Jeg leser teksten som vi har skrevet sammen – linje for linje.
Om personen vil lese opp sin egen setning kan du tilrettelegge for dette, enten å lese muntlig, bruke BIGmack eller lignende. Fokuser på at alle finner sine navn i teksten.
Jeg liker et tre (Helge)
Jeg liker en blomst (Edvard)
Jeg liker en snegl (Hilde)
Dag 3:
Vi leser teksten sammen.
Hver får sin setning på en strimmel eller på skjerm. La de få dele setningen opp i ord og prøve å sette den sammen igjen. Observer hva de ønsker og mestrer, og gi positiv respons gjennom å lese høyt den nye setningen.

Dag 4:
Les teksten høyt. Snakk om ulike måter å illustrere teksten på. La hver illustrere sin setning, enten ved å velge ut bilder, tegne til eller finne en liten videofilm.

Dag 5:
Vi leser teksten igjen. Nå kan vi lage en bok med en setning på hver side – og med illustrasjoner. Vi kan bruke PowerPoint, Ipad og Book Creator eller vi kan lage den i papp og papir. Boken skrives ut og blir en felles bok som kan ligge tilgjengelig for alle.
Skrive selv
Hvordan kan du tilrettelegge slik at en person kan starte med å skrive selv?

Husk at å være en tidlig skriver ikke handler om å lære bokstaver og staving, men gjennom «skribling», «lekeskriving», «hemmelig skrift» oppdage noe viktig om hva skriving handler om og i tillegg å oppleve seg som en som skriver. Tidlig skriving handler heller ikke om alder. Personer som «skribler» bestemmer selv hva de skriver. Gjennom tidlig skriving kan det utforskes hvordan skriving virker og hva det kan brukes til, uten noe press på hvordan det ser ut. På den enkeltes premisser kan dere snakke om sammenheng mellom skrift og tale gjennom å snakke om bokstaver, lyder, et ord og mellomrom mellom ord. Dette trenger personer som har behov for eller som bruker ASK også å få mange og ulike erfaringer med.

Hvordan kan vi utnytte skribling med tastatur (her på telefon) for å snakke om skriving, bokstaver og ord? Her er noen innspill til respons på et skriftlig uttrykk.

Aktiviteter som kan inspirere til å ville skrive selv:
- Skrive navn på seg selv og andre
- Skrive når man leker butikk eller kontor
- Skrive lister – handleliste, ønskeliste, beste tv-program…
- Skrive om favorittboken
- Skrive en hemmelig historie
- Skrive på kort, lapper og brev
- Skrive i «sosiale medier»
Å skrive for en grunn
Det er viktig av personens tekst har reelle mottakere. Bare da erfares formålet med skrevet tekst: det vi tenker og mener kan skrives ned og leses av andre senere.
Mål med tidlig skriving:
- Jeg kan gjøre dette – Jeg er en forfatter
- Jeg forstår at bilder og skrift er forskjellige
- Jeg forstår at skrift har betydning
- Jeg forstår hvorfor folk skriver
- Jeg forstår hvordan skrift fungerer (for eksempel starte øverst, venstre til høyre, bokstaver utgjør ord)
- Jeg vet at ord er grupper av bokstaver med mellomrom mellom
Les videre
-
Trinn 12 Tre eller flere setninger i en sammenheng Organisert skriving med et sammenhengende tema og bruk av sammenhengende enheter på tvers av tre eller flere setninger.
-
Alternativ blyant – skriveredskaper/kompensatoriske Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Beskrivelse av arbeidsmåten Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Skrivemetodikk – mot en grunnleggende ferdighet trinn 6-14 Gode skriveaktiviteter er en viktig del av den formelle lese- og skriveopplæringen, også for personer som bruker ASK.
-
Å oppdage og utforske skriftspråket 1.-5. trinn Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Pedagogisk bruk av Skrivetrappa Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Tidlig skriveutvikling Skriving er en kommunikativ handling som involverer to ferdigheter: å kunne bruke et skriftsystem (som alfabetet) og å kunne kommunisere et budskap.
-
Sjekkliste til hjelp i observasjon av en skriveaktivitet Sjekklisten kan hjelpe oss i å observere personens forståelse av hva skriving er, hva han mestrer på egen hånd og ikke minst hvilke tilpasninger han har behov for.
-
Hvordan gjennomføre vurdering av skriveutvikling Vi anbefaler deg å bruke skrivetrappen som et redskap når du skal vurdere og observerer hvor en person er i sin skriveutvikling.
-
Trinn 14 Tre eller flere sammenhengende avsnitt med minst tre sammenhengende setninger i hver Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og minst tre sammenhengende underavsnitt, med minst tre setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Trinn 13 To avsnitt som hører sammen – minst tre setninger i hvert avsnitt som er sammenhengende Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og to sammenhengende underavsnitt med minst to setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Trinn 1 Tegning På trinn 1 produserer personen linjer og kurver som ser ut til å representere noe.