
Veileder i skriveutvikling
Grunnlaget for skriving legges tidlig, og fra de første strekene til det å skrive et ord bruker barn i typisk utvikling to–tre år.
Dette er skrivetrappen – en utviklingsskala til hjelp i kartlegging av skriving
-
Trinn 1: Tegning
-
Trinn 2: Skribling
-
Trinn 3: Bokstaver i rekke
-
Trinn 4: Bokstaver i gruppe
-
Trinn 5: Et gjenkjennelig ord
-
Trinn 6: To til tre forskjellig ord
-
Trinn 7: Skrive lister
-
Trinn 8: Setningsledd på mer enn tre ord
-
Trinn 9: En eller to komplette/fullstendige setninger
-
Trinn 10: Tre eller flere setninger, ikke relatert til hverandre
-
Trinn 11: Tre eller flere setninger som hører sammen
-
Trinn 12: Tre eller flere setninger i en sammenheng
-
Trinn 13: To avsnitt som hører sammen – med minst tre setninger i hvert avsnitt som er sammenhengende
-
Trinn 14: Tre eller flere sammenhengende avsnitt med minst tre sammenhengende setninger i hver

Tidlig skriveutvikling
Skriving er en kommunikativ handling som involverer to ferdigheter: å kunne bruke et skriftsystem (som alfabetet) og å kunne kommunisere et budskap.
Skriveutvikling når du bruker ASK
-
Hvordan gjennomføre vurdering av skriveutvikling Vi anbefaler deg å bruke skrivetrappen som et redskap når du skal vurdere og observerer hvor en person er i sin skriveutvikling.
-
Sjekkliste til hjelp i observasjon av en skriveaktivitet Sjekklisten kan hjelpe oss i å observere personens forståelse av hva skriving er, hva han mestrer på egen hånd og ikke minst hvilke tilpasninger han har behov for.
Pedagogisk bruk av skrivetrappa
-
Å oppdage og utforske skriftspråket 1.-5. trinn Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Eksempel på en skriveaktivitet i gruppe Her finner du eksempler på ulike gruppeaktiviteter som kan gjennomføres i en gruppe.
-
Skrivemetodikk – mot en grunnleggende ferdighet trinn 6-14 Gode skriveaktiviteter er en viktig del av den formelle lese- og skriveopplæringen, også for personer som bruker ASK.
-
Beskrivelse av arbeidsmåten Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Alternativ blyant – skriveredskaper/kompensatoriske Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.