Sjekkliste til hjelp i observasjon av en skriveaktivitet
Sjekklisten kan hjelpe oss i å observere personens forståelse av hva skriving er, hva han mestrer på egen hånd og ikke minst hvilke tilpasninger han har behov for.
Sjekklisten er ment som en støtte av observasjon av kontekst i og rundt selve skriveaktiviteten, og vil sammen med selve skriveproduktet gi et godt utgangspunkt for vurdering av skriveutvikling.
Last ned sjekkliste
Hvorfor er kontekst nyttig å observere?
Personer med funksjonshemninger i ulik grad skriver ofte på alternative måter. Det kan for eksempel være at ‘blyanten’ deres er en kommunikasjonsenhet (ord- eller bokstavbasert), et alfabet på en øyepekeramme, en Flip Chart eller et tastatur. I tillegg kan personen få hjelp og promting utover det som gis til andre elever. Derfor er det viktig å fange konteksten til skrivingen, slik at fremdriften og behov for tilpasninger kan ses over tid.
For eksempel kan Petter ha diktert en tekst ved å bruke symboler og mottatt mye tilrettelegging og hjelp. To år senere bruker han alfabetet og blikkstyring i skrivingen og har behov for mindre hjelp. Det kan se ut som han skriver en mye enklere tekst, og ikke at teksten er noe har han stavet og skrevet selvstendig. Å kjenne konteksten viser at hans faktiske skriveferdigheter har utviklet seg betydelig over tid.
Hva kan sjekklisten gi av informasjon?
- Viser endringer over tid, fra måned til måned, og til og med fra år til år.
- Gir lærere og foreldre gode ideer til tilrettelegging. For eksempel kan bruk av sjekklista vise at de bør legge til rette for mer variasjon i emnevalg, skrivemåter og viktighet av å modellere mere.
- Gir et vindu til kontekstens innflytelse på tidlig skriving. Den kan vise om det er et spesielt mønster som påvirker skrivingen, som motivasjon hos eleven, gruppering av elever, emnevalg eller bruk av skriveredskap. Denne informasjonen påvirker lærerens planlegging av skriveaktiviteter.
Hvor ofte gjøre en slik vurdering?
Det anbefales bruk ca en gang i måneden, og gjerne oftere. Ideelt sett bør hvert skrivearbeid/produkt som er i en persons arbeidsmappe ha en utfylt sjekkliste stiftet til seg.
Tips
Skriv ut flere kopier av sjekklisten. Fyll ut med den enkeltes navn, og legg deretter kopier (m/ navn) i hver persons vurderingsmappe, så den er tilgjengelig når det trengs.
Les videre
-
Trinn 12 Tre eller flere setninger i en sammenheng Organisert skriving med et sammenhengende tema og bruk av sammenhengende enheter på tvers av tre eller flere setninger.
-
Alternativ blyant – skriveredskaper/kompensatoriske Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Beskrivelse av arbeidsmåten Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Skrivemetodikk – mot en grunnleggende ferdighet trinn 6-14 Gode skriveaktiviteter er en viktig del av den formelle lese- og skriveopplæringen, også for personer som bruker ASK.
-
Eksempel på en skriveaktivitet i gruppe Her finner du eksempler på ulike gruppeaktiviteter som kan gjennomføres i en gruppe.
-
Å oppdage og utforske skriftspråket 1.-5. trinn Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Pedagogisk bruk av Skrivetrappa Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Tidlig skriveutvikling Skriving er en kommunikativ handling som involverer to ferdigheter: å kunne bruke et skriftsystem (som alfabetet) og å kunne kommunisere et budskap.
-
Hvordan gjennomføre vurdering av skriveutvikling Vi anbefaler deg å bruke skrivetrappen som et redskap når du skal vurdere og observerer hvor en person er i sin skriveutvikling.
-
Trinn 14 Tre eller flere sammenhengende avsnitt med minst tre sammenhengende setninger i hver Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og minst tre sammenhengende underavsnitt, med minst tre setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Trinn 13 To avsnitt som hører sammen – minst tre setninger i hvert avsnitt som er sammenhengende Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og to sammenhengende underavsnitt med minst to setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Trinn 1 Tegning På trinn 1 produserer personen linjer og kurver som ser ut til å representere noe.