Skrivemetodikk – mot en grunnleggende ferdighet trinn 6-14
Gode skriveaktiviteter er en viktig del av den formelle lese- og skriveopplæringen, også for personer som bruker ASK.
Når vi legger til rette for strukturerte og systematiske aktiviteter med skriving, vil personen;
- Få gjentatte og viktige erfaringer med bokstaver og bokstavenes lyder
- Viktig erfaring med å uttrykke ideer gjennom skrift
- Støtte leseutviklingen sin gjennom å skrive
- Utvide sin kommunikasjon gjennom skrift
- Erfare hvordan du kan notere og bearbeide egne tanker gjennom skrift
- Oppleve at du kan formidle ideer og tanker til andre
- Utvikle ferdigheter til selvstendig å skrive et bredt utvalg av tekster for reelle formål og om emner som han eller hun er interessert i
For personer som har behov for ASK er det nødvendig å ha tilgang til sitt vante kommunikasjonsmiddel slik at han har et ordforråd som gir mulighet til å delta aktivt. Personen må få mulighet til å stille spørsmål til egen skriving samt til å gi respons til andre i klassen/gruppen under deling av tekst på en best mulig måte.
Elever, også elever som bruker ASK, må få opplæring i bruk av ordprediksjonsprogram som støtte i skriving. Det må også legges til rette slik at eleven får den støtten han eller hun trenger for å skrive. Det kan handle om å kunne bruke ulike typer alternativ blyant, få hjelp til grepstøtte, benytte papir på brett/skråstillet eller andre tilpasninger.
En god strategi som støtter skrivingen, er bruken av Ordbank. Det er en systematisert ordsamling med ofte brukte ord som vi trenger i skriving. Denne samlingen kan være på en vegg i klasserommet og/eller i en bærbar utgave.
Teknologi gjør det mulig å se, høre, produsere og behandle skrift lettere enn noen gang før. Det gjør blant annet at personen:
- kan høre hva de skriver når de skriver ord i talende tekstbehandlere.
- kan omgå vansker med staving eller fysiske funksjonsnedsettelser ved å diktere en tekst til datamaskinen eller å skrive med ordprediksjon.
- som fysisk er ute av stand til å male eller tegne, kan illustrere historier med grafiske bilder som de lager, gjennom å velge og endre i et tegneprogram.
- som har lesevansker kan lese sin egen og klassekameraters tekst med støtte fra digitalisert eller syntetisert tale.
- som har organiseringsvansker, kan bruke verktøy for å utforske og systematisere tankene sine.
Fra strukturert til selvstendig skriving
Dette er en metode til bruk for å støtte en tidlig skriver som er kommet litt i gang. Den skriveaktiviteten som beskrives nedenfor handler om at hver person arbeider med utgangspunkt i egen skriving.
Målet vi jobber mot ved å benytte denne måten å tilrettelegge skriveaktiviteter på, er å:
- Utvikle ferdigheter til å selvstendig å kunne skrive ulike typer tekster til ulikt bruk
- Oppdage skriftspråket i sitt individuelle tempo
- Få muligheter til å dele egen skriving med andre – og slik øke motivasjon og inspirasjon til å skrive
Arbeidsmåten består av at lærer veileder eleven fra å være en begynnende skriver til å kunne skrive selvstendig gjennom å være en synlig og tydelig modell gjennom hele skriveaktiviteten. På ulike nivå i prosessen har lærer fokus på ett av ulike elementer i å skrive en tekst, som for eksempel å formulere en setning, hvilke ord jeg kan skrive og hvordan, bruk av tegnsetting osv.
Lærerne drøfter med den enkelte, og støtter og gir direkte respons på skrivingen. Elevene kan samarbeide etter skriving med å revidere og redigere tekstene sine og gi respons på hverandres arbeid.
Les videre
-
Trinn 12 Tre eller flere setninger i en sammenheng Organisert skriving med et sammenhengende tema og bruk av sammenhengende enheter på tvers av tre eller flere setninger.
-
Alternativ blyant – skriveredskaper/kompensatoriske Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Beskrivelse av arbeidsmåten Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Eksempel på en skriveaktivitet i gruppe Her finner du eksempler på ulike gruppeaktiviteter som kan gjennomføres i en gruppe.
-
Å oppdage og utforske skriftspråket 1.-5. trinn Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Pedagogisk bruk av Skrivetrappa Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Tidlig skriveutvikling Skriving er en kommunikativ handling som involverer to ferdigheter: å kunne bruke et skriftsystem (som alfabetet) og å kunne kommunisere et budskap.
-
Sjekkliste til hjelp i observasjon av en skriveaktivitet Sjekklisten kan hjelpe oss i å observere personens forståelse av hva skriving er, hva han mestrer på egen hånd og ikke minst hvilke tilpasninger han har behov for.
-
Hvordan gjennomføre vurdering av skriveutvikling Vi anbefaler deg å bruke skrivetrappen som et redskap når du skal vurdere og observerer hvor en person er i sin skriveutvikling.
-
Trinn 14 Tre eller flere sammenhengende avsnitt med minst tre sammenhengende setninger i hver Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og minst tre sammenhengende underavsnitt, med minst tre setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Trinn 13 To avsnitt som hører sammen – minst tre setninger i hvert avsnitt som er sammenhengende Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og to sammenhengende underavsnitt med minst to setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Trinn 1 Tegning På trinn 1 produserer personen linjer og kurver som ser ut til å representere noe.