Trinn 1 Tegning

På trinn 1 produserer personen linjer og kurver som ser ut til å representere noe. 

Barneskribling
Ingeborg, 2 år, oppdager at hun kan fortelle noe på arket «måke».

Å legge til rette for skriving på trinn 1

Personer som er på dette trinnet, trenger daglig mange og gode erfaringer med å se skrift i bruk rundt seg. De trenger videre voksne som viser interesse om hva som tegnes. Når de prøver ut et tegne/skrive-verktøy, må vi bruke vår kunnskap om personens interesser og erfaringer – i tillegg til vår egen fantasi – for å gjette eller foreslå mening i det personen har tegnet. Vi skal forvente at personen har noe han eller hun vil uttrykke eller fortelle i sin tegning, og hjelpe til med å foreslå en betydning/innhold – eks. «hva har du tegnet her, kanskje dette er pappa sin bil?» Vår rolle er å tilskrive mening og anta kompetanse hos personen.

Vi skriver daglig av reelle/virkelige grunner

NB!

En person som bruker flip-chart eller tastatur er på dette trinnet dersom de ikke diskriminerer skrift fra tegning/bilde i en bok.

På dette nivået vil personen utvikle bevissthet om:

  1. jeg kan skrive
  2. skrift betyr noe
  3. skrift og tale henger sammen

Når de skjønner forskjell på tegning og skriving kan de bevege seg til nivå tre.

I tillegg legger vi til rette for gode skriftspråklige aktiviteter som:

Tilpasning for barn som ikke kan holde en tradisjonell blyant

  • Spør dem «hvilken side leser jeg?» og/eller «vis meg skriften»
  • Gjør dette på tvers av tre forskjellige bøker
  • Bruk bøker med trykk på den ene siden og bilde på den andre
  • Hvis de peker på bildet de er fortsatt på nivå en