Trinn 1 Tegning
På trinn 1 produserer personen linjer og kurver som ser ut til å representere noe.

Å legge til rette for skriving på trinn 1
Personer som er på dette trinnet, trenger daglig mange og gode erfaringer med å se skrift i bruk rundt seg. De trenger videre voksne som viser interesse om hva som tegnes. Når de prøver ut et tegne/skrive-verktøy, må vi bruke vår kunnskap om personens interesser og erfaringer – i tillegg til vår egen fantasi – for å gjette eller foreslå mening i det personen har tegnet. Vi skal forvente at personen har noe han eller hun vil uttrykke eller fortelle i sin tegning, og hjelpe til med å foreslå en betydning/innhold – eks. «hva har du tegnet her, kanskje dette er pappa sin bil?» Vår rolle er å tilskrive mening og anta kompetanse hos personen.
Vi skriver daglig av reelle/virkelige grunner
- Vi skriver til personen.
- Det kan for eksempel være en beskjed, en melding, en liste eller lignende: I dag skal vi på tur og vi trenger …
- Vi skriver sammen med personen.
- For eksempel skriver vi en felles tekst, individuelle setninger (Predictable Chart Writing), eller skriver tekst til bilde der en voksen er sekretær. Det kan være tekst fra en felles opplevelse eller tur i gruppen
- Personen skriver selv.
- Han eller hun «skribler» med penn eller alfabetet og vi støtter gjennom å tillegge mening og å forvente at personen har noe å «fortelle».
NB!
En person som bruker flip-chart eller tastatur er på dette trinnet dersom de ikke diskriminerer skrift fra tegning/bilde i en bok.
På dette nivået vil personen utvikle bevissthet om:
- jeg kan skrive
- skrift betyr noe
- skrift og tale henger sammen
Når de skjønner forskjell på tegning og skriving kan de bevege seg til nivå tre.
I tillegg legger vi til rette for gode skriftspråklige aktiviteter som:
- Høytlesing av bøker og vi leser samme bok flere ganger.
- Fokus på tekst når vi leser f.eks. «her begynner jeg å lese» – se der er E, din bokstav …
- Vi prøver ut digitale bøker som fremhever teksten som leses.
- Jeg har fokus på bokstaver og lyder, både spontant gjennom dagen og i mer strukturerte sammenhenger.
- Tilgang til motiverende og inspirerende bøker for selvstendig utforsking.
Tilpasning for barn som ikke kan holde en tradisjonell blyant
- Spør dem «hvilken side leser jeg?» og/eller «vis meg skriften»
- Gjør dette på tvers av tre forskjellige bøker
- Bruk bøker med trykk på den ene siden og bilde på den andre
- Hvis de peker på bildet de er fortsatt på nivå en
Les videre
-
Trinn 13 To avsnitt som hører sammen – minst tre setninger i hvert avsnitt som er sammenhengende Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og to sammenhengende underavsnitt med minst to setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Alternativ blyant – skriveredskaper/kompensatoriske Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Beskrivelse av arbeidsmåten Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Skrivemetodikk – mot en grunnleggende ferdighet trinn 6-14 Gode skriveaktiviteter er en viktig del av den formelle lese- og skriveopplæringen, også for personer som bruker ASK.
-
Eksempel på en skriveaktivitet i gruppe Her finner du eksempler på ulike gruppeaktiviteter som kan gjennomføres i en gruppe.
-
Å oppdage og utforske skriftspråket 1.-5. trinn Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Pedagogisk bruk av Skrivetrappa Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Tidlig skriveutvikling Skriving er en kommunikativ handling som involverer to ferdigheter: å kunne bruke et skriftsystem (som alfabetet) og å kunne kommunisere et budskap.
-
Sjekkliste til hjelp i observasjon av en skriveaktivitet Sjekklisten kan hjelpe oss i å observere personens forståelse av hva skriving er, hva han mestrer på egen hånd og ikke minst hvilke tilpasninger han har behov for.
-
Hvordan gjennomføre vurdering av skriveutvikling Vi anbefaler deg å bruke skrivetrappen som et redskap når du skal vurdere og observerer hvor en person er i sin skriveutvikling.
-
Trinn 14 Tre eller flere sammenhengende avsnitt med minst tre sammenhengende setninger i hver Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og minst tre sammenhengende underavsnitt, med minst tre setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Trinn 2 Skribling På dette trinnet lager personen kontinuerlig vertikale, sirkulære eller bølgete linjer arrangert lineært på tvers av siden.