Trinn 10 Tre eller flere setninger, ikke relatert til hverandre
For dette trinnet ønsker vi å se tegnsetting som punktum. Vi må også huske at stavemåten fremdeles ikke trenger å være perfekt.
Personer på dette nivået er tidlige lesere og skrivere. De trenger konvensjonell lese- og skriveopplæring – og fortsatt muligheter til å skrive daglig – og av virkelige grunner.
Vi skriver DAGLIG av reelle/virkelige grunner:
- Mini-leksjoner med fokus på å utvide skrivingen med hvem, hva, når, hvor og hvorfor
Stort sprik i gruppen som er på dette trinnet i DWS. Mål for trinn 9 – 11 er å utvide og skrive mer komplekse setninger, og ta i bruk konjunksjoner (og, men, eller, for, så, både og, enten eller, verken eller).
Tilrettelegg for å bruke konjunksjoner til å binde sammen flere like ord eller setninger. På den måten vil man oppnå mer komplekse setninger, og en økt språklig forståelse.
I tillegg legger vi til rette for gode skriftspråklige aktiviteter som å:
- Fortsatt et fokus på leseforståelsesstrategier
- Gi tilgang til mange ulike bøker på eller under personens leseforståelsesesnivå
- Bruk av ordvegg
- Aktiviteter med å konstruere ord
Prøv ut ordbank eller programvare for ord-prediksjon.
Les videre
-
Trinn 13 To avsnitt som hører sammen – minst tre setninger i hvert avsnitt som er sammenhengende Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og to sammenhengende underavsnitt med minst to setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Alternativ blyant – skriveredskaper/kompensatoriske Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Beskrivelse av arbeidsmåten Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Skrivemetodikk – mot en grunnleggende ferdighet trinn 6-14 Gode skriveaktiviteter er en viktig del av den formelle lese- og skriveopplæringen, også for personer som bruker ASK.
-
Eksempel på en skriveaktivitet i gruppe Her finner du eksempler på ulike gruppeaktiviteter som kan gjennomføres i en gruppe.
-
Å oppdage og utforske skriftspråket 1.-5. trinn Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Pedagogisk bruk av Skrivetrappa Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Tidlig skriveutvikling Skriving er en kommunikativ handling som involverer to ferdigheter: å kunne bruke et skriftsystem (som alfabetet) og å kunne kommunisere et budskap.
-
Sjekkliste til hjelp i observasjon av en skriveaktivitet Sjekklisten kan hjelpe oss i å observere personens forståelse av hva skriving er, hva han mestrer på egen hånd og ikke minst hvilke tilpasninger han har behov for.
-
Hvordan gjennomføre vurdering av skriveutvikling Vi anbefaler deg å bruke skrivetrappen som et redskap når du skal vurdere og observerer hvor en person er i sin skriveutvikling.
-
Trinn 14 Tre eller flere sammenhengende avsnitt med minst tre sammenhengende setninger i hver Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og minst tre sammenhengende underavsnitt, med minst tre setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Trinn 1 Tegning På trinn 1 produserer personen linjer og kurver som ser ut til å representere noe.