Trinn 13 To avsnitt som hører sammen – minst tre setninger i hvert avsnitt som er sammenhengende
Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og to sammenhengende underavsnitt med minst to setninger som utdyper betydningen av hver.
Personer på dette nivået er tidlige lesere og skrivere. De trenger konvensjonell lese- og skriveopplæring – og fortsatt muligheter til å skrive daglig – og av virkelige grunner.
Vi skriver DAGLIG av reelle/virkelige grunner:
Mini-leksjoner som fortsetter med å utvide skrivingen gjennom fokus på tema slik som legge til skriving, tittel, staving, publisere, skrive en historie med begynnelse, midt og slutt, bruk av tegnsetting.
Skriv hver dag
- Med modellering
- Om ulike tema Med ulike utgangspunkt (bilde, fantasy, pensum, erfaringer)
- Med ulike mål (starte, skrive i gruppe, skrive alene, tankekart)
- Skal lære at tekster utvikles over tid, blir ikke alltid ferdig første dag
- Lære å skrive ulike typer tekster som en forlengelse av det som er lært før (f.eks «Konjunksjoner»)
- Hver lager en sjekkliste over hva er lurt å huske på når jeg skriver (stor bokstav, punktum…)
- Innfør «Forfatterstol» eller lignende for å dele hva personen har skrevet.
I tillegg legger vi til rette for gode skriftspråklige aktiviteter som å:
- Fortsatt et fokus på leseforståelsesstrategier
- Gi tilgang til mange ulike bøker på eller under personens leseforståelsesesnivå
- Bruk av ordvegg
- Aktiviteter med å konstruere/lage ord
Prøv ut ordbank eller programvare for ord-prediksjon.
Les videre
-
Trinn 12 Tre eller flere setninger i en sammenheng Organisert skriving med et sammenhengende tema og bruk av sammenhengende enheter på tvers av tre eller flere setninger.
-
Alternativ blyant – skriveredskaper/kompensatoriske Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Beskrivelse av arbeidsmåten Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Skrivemetodikk – mot en grunnleggende ferdighet trinn 6-14 Gode skriveaktiviteter er en viktig del av den formelle lese- og skriveopplæringen, også for personer som bruker ASK.
-
Eksempel på en skriveaktivitet i gruppe Her finner du eksempler på ulike gruppeaktiviteter som kan gjennomføres i en gruppe.
-
Å oppdage og utforske skriftspråket 1.-5. trinn Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Pedagogisk bruk av Skrivetrappa Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Tidlig skriveutvikling Skriving er en kommunikativ handling som involverer to ferdigheter: å kunne bruke et skriftsystem (som alfabetet) og å kunne kommunisere et budskap.
-
Sjekkliste til hjelp i observasjon av en skriveaktivitet Sjekklisten kan hjelpe oss i å observere personens forståelse av hva skriving er, hva han mestrer på egen hånd og ikke minst hvilke tilpasninger han har behov for.
-
Hvordan gjennomføre vurdering av skriveutvikling Vi anbefaler deg å bruke skrivetrappen som et redskap når du skal vurdere og observerer hvor en person er i sin skriveutvikling.
-
Trinn 14 Tre eller flere sammenhengende avsnitt med minst tre sammenhengende setninger i hver Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og minst tre sammenhengende underavsnitt, med minst tre setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Trinn 1 Tegning På trinn 1 produserer personen linjer og kurver som ser ut til å representere noe.