Trinn 2 Skribling
På dette trinnet lager personen kontinuerlig vertikale, sirkulære eller bølgete linjer arrangert lineært på tvers av siden.
Tegningen kan inneholde bokstavlignende figurer, men der de fleste former gjenkjennes ikke som bokstaver.
De trenger mange og daglige muligheter til å skrive. Når de skriver, må vi i stor grad komme de i møte med å drøfte med personen hva de har skrevet og hjelpe til med å tilskrive mening. De skal gjennom erfaring oppleve at skriving handler om å uttrykke noe, «»dette er en mening eller ide som jeg har»
Vi skriver daglig av reelle/virkelige grunner
- Vi skriver til personen, for eksempel en beskjed, en melding, en liste eller lignende. f.eks, I dag skal vi på tur og vi trenger …
- Vi skriver sammen med personen, f.eks. skriver en felles tekst, individuelle setninger (PCW) eller skriver tekst til bilde (der en voksen er sekretær), for eksempel tekst fra en felles opplevelse/tur i gruppen
- Vi motiverer og stimulerer til å skrive selv som å skrible eller lekeskrive med penn eller tastatur og vi har fokus på å tillegge mening til det personen har skrevet/skriblet.
Dette trinnet er ikke aktuelt for barn som ikke holder i blyanten selv.
På dette trinnet viser personen at de vet forskjellen på å tegne og å skrive. De kan også peke ut bilde og skrift i en bok.
I tillegg legger vi til rette for gode skriftspråklige aktiviteter som:
- Høytlesing av bøker og vi leser samme boken flere ganger
- Vi peker på teksten underveis som vi leser f.eks. «her begynner jeg å lese» – se der er min bokstav …
- Vi prøver ut digitale bøker som fremhever teksten som leses
- Vi har fokus på bokstaver og lyder, både spontant gjennom dagen og i strukturerte sammenhenger
- Gir tilgang til motiverende og inspirerende bøker gjennom hele dagen
Les videre
-
Trinn 13 To avsnitt som hører sammen – minst tre setninger i hvert avsnitt som er sammenhengende Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og to sammenhengende underavsnitt med minst to setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Alternativ blyant – skriveredskaper/kompensatoriske Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Beskrivelse av arbeidsmåten Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Skrivemetodikk – mot en grunnleggende ferdighet trinn 6-14 Gode skriveaktiviteter er en viktig del av den formelle lese- og skriveopplæringen, også for personer som bruker ASK.
-
Eksempel på en skriveaktivitet i gruppe Her finner du eksempler på ulike gruppeaktiviteter som kan gjennomføres i en gruppe.
-
Å oppdage og utforske skriftspråket 1.-5. trinn Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Pedagogisk bruk av Skrivetrappa Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Tidlig skriveutvikling Skriving er en kommunikativ handling som involverer to ferdigheter: å kunne bruke et skriftsystem (som alfabetet) og å kunne kommunisere et budskap.
-
Sjekkliste til hjelp i observasjon av en skriveaktivitet Sjekklisten kan hjelpe oss i å observere personens forståelse av hva skriving er, hva han mestrer på egen hånd og ikke minst hvilke tilpasninger han har behov for.
-
Hvordan gjennomføre vurdering av skriveutvikling Vi anbefaler deg å bruke skrivetrappen som et redskap når du skal vurdere og observerer hvor en person er i sin skriveutvikling.
-
Trinn 14 Tre eller flere sammenhengende avsnitt med minst tre sammenhengende setninger i hver Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og minst tre sammenhengende underavsnitt, med minst tre setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Trinn 1 Tegning På trinn 1 produserer personen linjer og kurver som ser ut til å representere noe.