Trinn 3 Bokstaver i rekke
Personer på dette nivået er fortsatt begynnende skrivere og trenger daglige muligheter til å skrive.
Håndskrevne eller typede rekker av bokstaver, ikke gruppert i ord.
Eksempler med tastatur: ttttttkshpppns
Personer på dette nivået er fortsatt begynnende skrivere og trenger daglige muligheter til å skrive. Når de skriver, må vi støtte de gjennom å tilskrive mening og anta kompetanse knyttet til det arbeidet de gjør. Og for å hjelpe dem med å gå til nivå 4, skal vi sørge for at de blir oppmerksomme på mellomrom i skrift.
Vi skriver DAGLIG av reelle/virkelige grunner:
- Vi skriver til personen, for eksempel hva vi skal gjøre i dag. Vi har et fokus på å modellere bruk av mellomrom når vi skriver setninger.
- Vi skriver sammen med personen f.eks. tekstskaping, også her har vi fokus på å modellere bruk av mellomrom i teksten.
- Personen får skrive selv, og personer som bruker tastatur/alfabettavler må få tilgang til mellomromstast. Vi fortsetter å tilskrive mening til det de skriver hvis de ikke gjør det selv.
Personen er på dette nivå om han vet forskjell på tekst og bilde.
Les videre
-
Trinn 13 To avsnitt som hører sammen – minst tre setninger i hvert avsnitt som er sammenhengende Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og to sammenhengende underavsnitt med minst to setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Alternativ blyant – skriveredskaper/kompensatoriske Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Beskrivelse av arbeidsmåten Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Skrivemetodikk – mot en grunnleggende ferdighet trinn 6-14 Gode skriveaktiviteter er en viktig del av den formelle lese- og skriveopplæringen, også for personer som bruker ASK.
-
Eksempel på en skriveaktivitet i gruppe Her finner du eksempler på ulike gruppeaktiviteter som kan gjennomføres i en gruppe.
-
Å oppdage og utforske skriftspråket 1.-5. trinn Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Pedagogisk bruk av Skrivetrappa Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Tidlig skriveutvikling Skriving er en kommunikativ handling som involverer to ferdigheter: å kunne bruke et skriftsystem (som alfabetet) og å kunne kommunisere et budskap.
-
Sjekkliste til hjelp i observasjon av en skriveaktivitet Sjekklisten kan hjelpe oss i å observere personens forståelse av hva skriving er, hva han mestrer på egen hånd og ikke minst hvilke tilpasninger han har behov for.
-
Hvordan gjennomføre vurdering av skriveutvikling Vi anbefaler deg å bruke skrivetrappen som et redskap når du skal vurdere og observerer hvor en person er i sin skriveutvikling.
-
Trinn 14 Tre eller flere sammenhengende avsnitt med minst tre sammenhengende setninger i hver Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og minst tre sammenhengende underavsnitt, med minst tre setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Trinn 1 Tegning På trinn 1 produserer personen linjer og kurver som ser ut til å representere noe.