Trinn 4 Bokstaver i gruppe
Personer på dette nivået er fortsatt tidlige skrivere. De trenger fokus på lesing og skriving og også daglige muligheter til å skrive.
Bokstaver i rekke gruppert i «ord» (dvs. med mellomrom mellom minst to grupper bokstaver) men uten forståelige ord.
Eksempel med tastatur: iLCR6a iLKVKC CPRSB WRKe BRKe
Personer på dette nivået er fortsatt tidlige/emergent skrivere. De trenger fokus på lesing og skriving og også daglige muligheter til å skrive. Når de skriver, må vi ha fokuset på å tilskrive mening og anta kompetanse. Vi kan gi de erfaringer med at vi tenker på (snakker høyt om) ord og bokstaver når vi skriver.
Vi skriver DAGLIG av reelle/virkelige grunner:
- Vi skriver til personen, f.eks. dagens aktiviteter; sørg for at du modellerer ved å bruke noen kjerneord og noen høyfrekvente ord (som navnene deres) og modeller gjennom å tenke høyt om første lyden i ord
- I aktiviteter som å skrive sammen med personen, f.eks. PCW*; la de få dele opp setningene sine selv
- Legg til rette for å skrive selv, dvs. individuell skriving der de «skribler» med alfabetet og mellomromstasten – og vi har fokuset på hva de «skriver» (mening)
Om personen bruker flip-chart eller alfabettavle – pass på at det er med et symbol for mellomrom.
I tillegg legger vi til rette for gode skriftspråklige aktiviteter som:
- Gjentatt høytlesing av bøker
- Vi peker på ord i bøker som vi leser
- Bruk av digitale bøker som fremhever tekst ord for ord
- Tilfeldig og eksplisitt fokus på bokstaver og lyder
- Vi introduser førstelyd i ord og ord som rimer
- Har uavhengig tilgang til mange og ulike bøker i rommet
Alfabettavle i papir/papp eller elektronisk tastatur f.eks. på tastatur på skjerm eller ASK-system må ha et symbol for mellomrom.
Les videre
-
Trinn 13 To avsnitt som hører sammen – minst tre setninger i hvert avsnitt som er sammenhengende Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og to sammenhengende underavsnitt med minst to setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Alternativ blyant – skriveredskaper/kompensatoriske Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Beskrivelse av arbeidsmåten Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Skrivemetodikk – mot en grunnleggende ferdighet trinn 6-14 Gode skriveaktiviteter er en viktig del av den formelle lese- og skriveopplæringen, også for personer som bruker ASK.
-
Eksempel på en skriveaktivitet i gruppe Her finner du eksempler på ulike gruppeaktiviteter som kan gjennomføres i en gruppe.
-
Å oppdage og utforske skriftspråket 1.-5. trinn Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Pedagogisk bruk av Skrivetrappa Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Tidlig skriveutvikling Skriving er en kommunikativ handling som involverer to ferdigheter: å kunne bruke et skriftsystem (som alfabetet) og å kunne kommunisere et budskap.
-
Sjekkliste til hjelp i observasjon av en skriveaktivitet Sjekklisten kan hjelpe oss i å observere personens forståelse av hva skriving er, hva han mestrer på egen hånd og ikke minst hvilke tilpasninger han har behov for.
-
Hvordan gjennomføre vurdering av skriveutvikling Vi anbefaler deg å bruke skrivetrappen som et redskap når du skal vurdere og observerer hvor en person er i sin skriveutvikling.
-
Trinn 14 Tre eller flere sammenhengende avsnitt med minst tre sammenhengende setninger i hver Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og minst tre sammenhengende underavsnitt, med minst tre setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Trinn 1 Tegning På trinn 1 produserer personen linjer og kurver som ser ut til å representere noe.