Trinn 6 To til tre forskjellig ord
To eller tre forskjellige forståelige ord innebygd i en rekke, atskilt med mellomrom, eller i et listeformat.
Ord som består av enkeltbokstaver (i, å,) må være atskilt med mellomrom for å telle som et forståelig ord.
Eks.: mamma pappa eskil
Når vi har kommet til dette nivået er personen en tidlig konvensjonell leser og skriver og bør nå få konvensjonell lese- og skriveopplæring i tillegg til fortsatt tilrettelegging for daglig å skrive av reelle grunner.
Vi skriver DAGLIG av reelle/virkelige grunner:
- Når vi skriver til eller for personen, legger vi vekt på å modellere strategier som ordbanken og/eller staving.
- Selvstendig skriving bør tilrettelegges med en-sides alfabetoppsett, for eksempel et vanlig tastatur/digitalt tastatur.
- Starte opp med modellering av skriving og starte for eksempel med fokus på å skrive «en god setning».
Ekstra informasjon, for eksempel fra en voksen som «oversetter» med bakgrunn i kjennskap kan ikke gis.
Mange på dette nivået kan de fleste bokstaver, det meste av tiden, og burde ha tilgang til et helt tastatur.
- Hvis et ord skrives gjentatte ganger, teller det bare som et ord.
- Mellomrom er ikke et krav.
- Bruk skjønn om et ord er forståelig.
- Bilde/tegning som følger med prøven kan brukes for å støtte tolkingen.
Les videre
-
Trinn 13 To avsnitt som hører sammen – minst tre setninger i hvert avsnitt som er sammenhengende Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og to sammenhengende underavsnitt med minst to setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Alternativ blyant – skriveredskaper/kompensatoriske Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Beskrivelse av arbeidsmåten Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Skrivemetodikk – mot en grunnleggende ferdighet trinn 6-14 Gode skriveaktiviteter er en viktig del av den formelle lese- og skriveopplæringen, også for personer som bruker ASK.
-
Eksempel på en skriveaktivitet i gruppe Her finner du eksempler på ulike gruppeaktiviteter som kan gjennomføres i en gruppe.
-
Å oppdage og utforske skriftspråket 1.-5. trinn Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Pedagogisk bruk av Skrivetrappa Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Tidlig skriveutvikling Skriving er en kommunikativ handling som involverer to ferdigheter: å kunne bruke et skriftsystem (som alfabetet) og å kunne kommunisere et budskap.
-
Sjekkliste til hjelp i observasjon av en skriveaktivitet Sjekklisten kan hjelpe oss i å observere personens forståelse av hva skriving er, hva han mestrer på egen hånd og ikke minst hvilke tilpasninger han har behov for.
-
Hvordan gjennomføre vurdering av skriveutvikling Vi anbefaler deg å bruke skrivetrappen som et redskap når du skal vurdere og observerer hvor en person er i sin skriveutvikling.
-
Trinn 14 Tre eller flere sammenhengende avsnitt med minst tre sammenhengende setninger i hver Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og minst tre sammenhengende underavsnitt, med minst tre setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Trinn 1 Tegning På trinn 1 produserer personen linjer og kurver som ser ut til å representere noe.