Trinn 8 Setningsledd på mer enn tre ord
Mer enn tre forskjellige forståelige ord, der minst to av dem danner en delvis setning, det vil si grammatisk del av en frase eller setning.
Inkluderer ofte ikke småord eller mellomrom. Leseren trenger ikke støtte i illustrasjoner.
- Inkluderer vanligvis noen «småord», f.eks. en, de
- Ord staves fortsatt fonetisk
- Mellomrom trenger ikke være i bruk
- Leseren trenger ikke bilder/illustrasjoner for å forstå
Eks: jei fik en is
Personer på dette trinnet er tidlige konvensjonelle lesere og skrivere. De trenger konvensjonelle lese- og skriveaktiviteter – og de trenger også daglige muligheter til å skrive for reelle årsake.
Vi skriver DAGLIG av reelle/virkelige grunner:
- Modellere skriving gjennom å bruke ordbank selv og modellerer lydering av ord som ikke er på veggen
- Systematisk arbeid med utgangspunkt i minileksjoner om «én god setning».
- Mange på dette nivået kan de fleste bokstaver, det meste av tiden, og burde ha tilgang til et tastatur i stedet for flip-chart.
- Hvis et ord skrives gjentatte ganger, teller det bare som et ord.
- Mellomrom er ikke et krav på dette nivået.
- Bruk skjønn om et ord er forståelig.
- Bilde/tegning som følger med prøven kan brukes for å støtte tolkingen
- Ekstra informasjon, for eksempel fra en voksen som «oversetter» med bakgrunn i kjennskap kan ikke gis.
I tillegg legger vi til rette for gode skriftspråklige aktiviteter som:
- Aktiviteter med leseforståelse (bevisstgjøring i å lese med sin indre stemme)
- Uavhengig tilgang til bøker
- Gjentatt lesing av bøker av både personen selv og lærer/voksen (delt lesing kan fortsatt være nyttig på dette stadiet)
- IKKE pek på ord i bøker mens du leser – og ikke be dem gjøre det heller!
- Bruk ordbank
- Systematisk stave ord lyd for lyd (modellere strategi)
Vi må modellere fullstendige setninger på personens uttrykksform.
Les videre
-
Trinn 13 To avsnitt som hører sammen – minst tre setninger i hvert avsnitt som er sammenhengende Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og to sammenhengende underavsnitt med minst to setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Alternativ blyant – skriveredskaper/kompensatoriske Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Beskrivelse av arbeidsmåten Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Skrivemetodikk – mot en grunnleggende ferdighet trinn 6-14 Gode skriveaktiviteter er en viktig del av den formelle lese- og skriveopplæringen, også for personer som bruker ASK.
-
Eksempel på en skriveaktivitet i gruppe Her finner du eksempler på ulike gruppeaktiviteter som kan gjennomføres i en gruppe.
-
Å oppdage og utforske skriftspråket 1.-5. trinn Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Pedagogisk bruk av Skrivetrappa Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Tidlig skriveutvikling Skriving er en kommunikativ handling som involverer to ferdigheter: å kunne bruke et skriftsystem (som alfabetet) og å kunne kommunisere et budskap.
-
Sjekkliste til hjelp i observasjon av en skriveaktivitet Sjekklisten kan hjelpe oss i å observere personens forståelse av hva skriving er, hva han mestrer på egen hånd og ikke minst hvilke tilpasninger han har behov for.
-
Hvordan gjennomføre vurdering av skriveutvikling Vi anbefaler deg å bruke skrivetrappen som et redskap når du skal vurdere og observerer hvor en person er i sin skriveutvikling.
-
Trinn 14 Tre eller flere sammenhengende avsnitt med minst tre sammenhengende setninger i hver Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og minst tre sammenhengende underavsnitt, med minst tre setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Trinn 1 Tegning På trinn 1 produserer personen linjer og kurver som ser ut til å representere noe.