Trinn 9 En eller to komplette/fullstendige setninger
En til to komplette setninger – Setninger har enten subject og verb eller verb og object. Tegnsetting er ikke nødvendig.
Husk at stavemåten ikke trenger å være perfekt, den må bare være på et nivå der det tiltenkte publikummet kan lese teksten. Dette er også det første nivået der det er behov for mellomrom mellom ordene i setningen.
Eks. Pappa komer jem om to dager
Star WARs er kul og bra
Andreas har valgt ut et bilde som han vil skrive til. Han «snakker høyt» med bruk av kommunikasjonsmidlet sitt først, finner symboler der for «Star WARs» og «kul» og peker disse ut i rekkefølgen. Så skriver han under bildet med tastaturet sitt: «Star WARs er kul», han tenker litt og legger til «og bra». Han gjør tegnet for ferdig. Lærer Anne venter litt til, og Andreas kommer av seg selv med et punktum som avslutning på setningen.
Personer på dette trinnet er tidlig alfabetisk lesere og skrivere. De trenger konvensjonelle lese- og skriveaktiviteter – og de trenger også daglige muligheter til å skrive.
Vi skriver DAGLIG av reelle/virkelige grunner:
- Modellere å skrive gjennom hvordan bruke hvem, hva, hvor og hvorfor for å utvide skrivingen:
- Fortell meg mer!
- Kan du si noe mer om det?
- Hva mer var det som skjedde?
- Lære elevene å stille spørsmål til egen skriving.
- Mini-leksjon: Modellere hvordan stille spørsmål til egen tekst. Hva er spennende for andre å høre om?
- Lag liste med De fem beste! For eksempel de fem beste filmene, lekene, dataspill, actionhelter, dyr, musikk osv.
Stort sprik i gruppen som er på dette trinnet. Målet er å utvide og skrive mer komplekse setninger, og for eksempel ta i bruk nye ordklasser, eks. konjunksjoner (og, men, eller, for, så, både og, enten eller, verken eller).
Prøv ut å bruke ord til å binde sammen flere like ord eller setninger. På den måten vil man oppnå mer komplekse setninger, og en økt språklig forståelse.
I tillegg legger vi til rette for gode skriftspråklige aktiviteter som å:
- Fortsatt et fokus på leseforståelsesstrategier
- Jobbe videre med å lese med den indre stemmen
- Gi tilgang til mange ulike bøker på eller under personens leseforståelsesnivå
- Gjentatt lesing av bøker – sammen eller alene
- Bruk av ordvegg
- Lydere hele ord lyd for lyd
Prøv ut ordbank eller programvare for ord-prediksjon.
Les videre
-
Trinn 13 To avsnitt som hører sammen – minst tre setninger i hvert avsnitt som er sammenhengende Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og to sammenhengende underavsnitt med minst to setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Alternativ blyant – skriveredskaper/kompensatoriske Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Beskrivelse av arbeidsmåten Hensikten med minileksjonen er å gi elevene eksplisitt instruksjon der du som lærer modellerer en bestemt ferdighet du tar i bruk når du skriver.
-
Skrivemetodikk – mot en grunnleggende ferdighet trinn 6-14 Gode skriveaktiviteter er en viktig del av den formelle lese- og skriveopplæringen, også for personer som bruker ASK.
-
Eksempel på en skriveaktivitet i gruppe Her finner du eksempler på ulike gruppeaktiviteter som kan gjennomføres i en gruppe.
-
Å oppdage og utforske skriftspråket 1.-5. trinn Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Pedagogisk bruk av Skrivetrappa Når vi kan snakke om og beskrive en utvikling kan vi også lettere bli oppmerksomme på hva som er neste trinn og tilrettelegge for denne.
-
Tidlig skriveutvikling Skriving er en kommunikativ handling som involverer to ferdigheter: å kunne bruke et skriftsystem (som alfabetet) og å kunne kommunisere et budskap.
-
Sjekkliste til hjelp i observasjon av en skriveaktivitet Sjekklisten kan hjelpe oss i å observere personens forståelse av hva skriving er, hva han mestrer på egen hånd og ikke minst hvilke tilpasninger han har behov for.
-
Hvordan gjennomføre vurdering av skriveutvikling Vi anbefaler deg å bruke skrivetrappen som et redskap når du skal vurdere og observerer hvor en person er i sin skriveutvikling.
-
Trinn 14 Tre eller flere sammenhengende avsnitt med minst tre sammenhengende setninger i hver Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og minst tre sammenhengende underavsnitt, med minst tre setninger som utdyper betydningen av hver.
-
Trinn 1 Tegning På trinn 1 produserer personen linjer og kurver som ser ut til å representere noe.