Hvordan kan du legge til rette fysisk i barnehage og skole?
Når et barn eller en elev har vært utsatt for en ervervet hjerneskade, er det en rekke fysiske tiltak du kan gjøre i barnehage og skole. Her gir vi deg noen ideer.
Barnets eller elevens funksjonsnivå avgjør hvilke tiltak og tilrettelegging som bør settes i gang. Mange barn som har en ervervet hjerneskade opplever trøtthet, eller å være utmattet (fatigue) fysisk og/eller kognitivt. Å konsentrere seg og å lære kan bli utfordrende, men tiltak og tilrettelegging i omgivelsene kan støtte barn og elevers læring.
Noen får problemer med rom og retning, å finne frem både inne og ute i barnehagen eller skolen. Når hverdagen skal planlegges kan det være behov for støtte av en voksen, eller å etablere fargekoder, piler eller andre hjelpemidler som støtte til å finne frem. Noen får motoriske vansker, og sitter i rullestol eller har utfordringer med å gå over lenger avstander. Dette krever at du tenker gjennom plassering og at det er orden rundt barnet. Timeplanen og aktivitetene må være tilpasset slik at det er tid til å flytte seg fra en aktivitet til en annen, uten at barnet eller eleven bruker for mye energi på dette.
Om barnet eller eleven har problemer med kommunikasjon, syn eller hørsel, bør du ta hensyn til dette både med tanke på lyd- og lysmiljø. Mye støy og visuell informasjon, som for eksempel mange plakater, bilder eller lignende kan være forstyrrende. Dette kan føre til trøtthet, utfordringer med å regulere seg, og går utover evnen til å lære.
En gjennomtenkt fysisk tilrettelegging frigir tid til læringsaktiviteter og samspill med andre barn/medelever. På denne måten slipper barnet/eleven å bruke tid og kapasitet på å orientere seg, forflytte seg eller å finne utstyr.
Her er noen råd og ideer å tenke gjennom:
Fysisk miljø
- Klasserommet/fellesareal: Hvilke rom er egnet? Hvor er det hensiktsmessig at barnet/eleven er plassert?
- Hvordan er framkommeligheten i klasserom, lekearealer og fellesareal?
- Ha det ryddig! Ha utstyr og bøker på faste plasser så barnet/eleven slipper å bruke energi på å lete.
- Om barnet/eleven har behov for et stillerom bør dette ligge i nærheten av klasserommet.
- Sørg for soneinndeling i stillerommet slik at det er tydelig at noe er arbeidssone og noe pausesone.
- Reduser arealet barnet/eleven disponerer og sørg for at avstandene ikke blir for store.
- Legg til rette for at det fysisk er mulig å sette sammen mindre grupper.
- Ta bilde av klasserommet. Det vil hjelpe deg å forstå hvordan det fysiske miljøet ser ut.
Visuelt miljø
- Sørg for at det ikke er for mye visuell støy. Vær bevisst på hva som henger på vegger, vinduer, dører og tak.
- Hvordan er belysningen? Er den for skarp, for svak med mye gjenskinn, blender lyset, reflekteres det i blanke overflater eller speil, blir det motlys for barnet/eleven? Ta et bilde for å fange opp visuelt miljø.
- Sørg for at læringsmateriell og presentasjoner er visuelt ryddig uten for mye farger, detaljer, illustrasjoner og tabeller. Er det mulig å forenkle materiellet?
- Dagsplaner og ukeplaner skaper struktur og forutsigbarhet. Barnet/eleven bruker mindre energi på å forstå hva som skal skje. La dagsplanen være tilgjengelig for barnet/eleven sånn at han/hun kan bruke den aktivt for å orientere seg i egen barnehage/skoledag.
Lydmiljø
- Hvordan er lydmiljøet på skolen og i barnehagen? Er det mulig med enkle midler å dempe støy ved møblering, knotter på stolben osv.?
- For barn eller elever med ervervet hjerneskade kan radio og musikk i arealet barna/elevene oppholder seg være forstyrrende.
- Hvordan er lydmiljøet i garderoben og fellesareal? Finnes det enkle tiltak som kan gjøres for å bedre det?
- Stillerom er et viktig tiltak for å sikre at barnet/eleven kan trekke seg tilbake og får pauser.
Klassemiljøet
- God klasseledelse gir mindre støy og uro. God klasseledelse gir også bedre forutsigbarhet og struktur. Dette vil mange elever ha nytte av.
Ergo- og fysioterapeut kan bistå
Kommunal ergo- og fysioterapeut har ofte god kompetanse på å legge til rette et godt fysisk miljø. De kan bistå med søknad til hjelpemiddelsentralen om ulike hjelpemidler som kan være aktuelle.

Usikker på noe?
Statpeds spør oss-tjeneste er et lavterskeltilbud for deg som trenger råd om spesialpedagogikk. Vi snakker mest med folk i PP-tjenesten, men barnehager, skoler og andre kan også ta kontakt. Er du foresatt og lurer på hvordan støttesystemet fungerer, hjelper vi deg gjerne.