Hvordan redusere støy?
Å redusere støy i undervisningsrom er viktig for alle elever. For en med nedsatt hørsel er det avgjørende for å kunne oppfatte det som blir sagt i undervisningen.
Har du noen gang sittet i et rom med så mye støy at det er vanskelig å høre hva de rundt deg sier? Det er sjelden en behagelig opplevelse. For enkelte elever kan det oppleves slik å være i et klasserom.
Barn trenger bedre signal/støy-forhold enn voksne for å oppfatte det som blir sagt. Med det mener vi at lyd vi ønsker å høre, som for eksempel tale, må være vesentlig sterkere enn uønsket lyd, som bakgrunnsstøy. Dette har sammenheng med hjernens utvikling og de språklige erfaringene hver og en av oss har.
Å redusere støy i undervisningsrom er derfor viktig for alle elever. For en med nedsatt hørsel er dette helt avgjørende for å kunne oppfatte det som blir sagt i undervisningen, av både lærere og medelever.
Hva er støy?
Støy er uønsket, forstyrrende eller for høy lyd i en gitt situasjon. I en undervisningssituasjon vil dette innebære all annen lyd enn det faglige innholdet som formidles av lærere og medelever. Hva som oppleves som støy er individuelt og kan være en utfordring for læringsmiljøet, uavhengig av om eleven har et hørselstap eller ikke.
Typiske støykilder i et klasserom kan være:
- Åpne vinduer/dører
- Bord og stoler som flyttes på
- Elever som fikler med ting på pulten
- Elever som flytter på seg
- Småprat i undervisningsrommet/tilhørende rom
- Musikk når elevene jobber
- Tekniske installasjoner og ventilasjonsanlegg

I Norge har vi en standard om lydforhold i bygninger. Denne sier noe om hvordan lydforholdene i et undervisningsrom bør være og setter blant annet krav til støy og etterklangstid. Sørg for at det blir gjort måling av etterklangstid, og eventuelt ventilasjonsstøy i undervisningsrommene. Skolen er pliktig til å gjøre endringer, dersom det er behov for det, etter norsk standard.
Støy utenfra eller fra naborom kan man ikke alltid gjøre noe med, men prøv å ta hensyn til dette når undervisningsrom fordeles. Vurder om det er enkelte undervisningsrom som ligger mer skjermet fra trafikkstøy, skolegård, musikkrom eller gymsal og lignende.
Visste du at
Barn trenger et signal/støy-forhold på 15-20 dB for å ha gode forutsetninger for å oppfatte det som blir sagt?
Det vil si at lyden fra den som snakker må være 15-20 dB sterkere enn bakgrunnsstøyen.
- Voksne trenger et signal/støy-forhold på bare 6 dB.
- Et barn med nedsatt hørsel eller annet morsmål enn norsk trenger et enda bedre signal/støy-forhold.
Støydempende tiltak
Veldig mange støykilder kan enkelt reduseres om man bare er bevisst på dem. Eksempler på noen støydempende tiltak:
- Hold vinduer og dører lukket i undervisningen.
- Nye tetningslister på vinduer og dører kan bidra til å redusere støy utenfra.
- Tennisballer/knotter på stolben reduserer støy når de skraper mot gulvet.
- Filtknotter på skapdører/skuffer demper lyden når de lukkes.
- Tekstiler på vegger og/eller gulv bidrar til å redusere støy.
Tekstiler demper lyd, og kan brukes på flere ulike måter. Gå gjennom klasserommet og se om det er noe dere kan erstatte med mykere materialer. Å erstatte plastkasser til utstyr med kasser i filt eller stoff er et enkelt tiltak som vil gi stor effekt. Dersom det ikke er mulig å erstatte kassen, går det an å feste filtknotter på undersiden og legge filt/stoff i bunnen av kassen.
Lekeområder for yngre elever bør ha teppe på gulvet, for å redusere lyd fra harde materialer. Kan dere bytte ut noen av møblene med stoffmøbler, eller bruke tekstiler på andre måter i undervisningsrommet?
Gode rutiner
Elever som beveger seg rundt i klasserommet kan skape mye lyd, og kan også være visuelt forstyrrende. Lag gode rutiner for oppgaver som krever at elevene beveger seg mye i undervisningsrommet. La for eksempel elevene fylle vannflaskene sine og hente det utstyret de trenger for hele økten, før dere setter i gang med undervisningen.
Ha også rutiner for hva elevene kan ha på pulten. Her må gjerne ulike behov tas hensyn til. Dersom du har en elev som trenger noe på pulten av for eksempel sensoriske årsaker, bør du tenke på hvordan du plasserer denne og en elev med ekstra behov for gode lytteforhold, i forhold til hverandre.

Har du noen spørsmål?
Hos spør oss-tjenesten kan du drøfte og få råd i spesialpedagogiske spørsmål. Vi retter oss først og fremst mot PP-tjenesten, men du kan også ta kontakt om du jobber i barnehage eller skole. Er du foresatt, kan vi hjelpe deg med å finne fram i det spesialpedagogiske støttesystemet.