Auditive prosesseringsvansker (APD)

APD handler om hvordan hjernen bearbeider det ørene hører. Dette bør du vite og gjøre dersom du har en elev med APD i klassen.   

Auditive prosesseringsvansker APD, handler om hvordan hjernen bearbeider det ørene hører. Eleven hører normalt, men lydene tolkes annerledes i hjernen. Det kan gjøre det utfordrende å skille mellom like ord, forstå tale i støy eller følge instruksjoner som blir gitt muntlig og i raskt tempo.

Noen elever med APD oppleves som ukonsentrerte, uoppmerksomme eller forsinket i språkforståelsen – men det handler ikke om vilje eller evner, det handler om hvordan hjernen bearbeider lyd.

Velg variant:

Sørg for gode lydforhold

Godt lydmiljø er avgjørende for elever med APD, og god fysisk tilrettelegging er viktig. Sørg for:

Et godt lydmiljø gjør det lettere for alle elever å følge med – men er helt nødvendig for elever med APD.

Velg variant:

Tilpass hvordan du gir beskjeder

Mange elever med APD trenger støtte for å få med seg det som blir sagt.

Vær bevisst på:

Visste du at

Ved APD fungerer som oftest ørene normalt, men hjernen har utfordringer med å tolke og forstå lyd. Det kan føre til at eleven ikke alltid får med seg det som blir sagt, særlig i rom med mye lyd eller når flere snakker samtidig.

Struktur og forutsigbarhet gir trygghet

For elever med APD kan hverdagen være krevende og uforutsigbar, særlig i situasjoner hvor det skjer mange ting samtidig.

Tydelige rammer og faste rutiner hjelper:

Visuell støtte og struktur gjør det lettere å tolke dagen, og gir eleven mer energi til å lære.

Velg variant:

Pauser og bearbeidingstid

For elever med APD kan det være slitsomt å tolke lyd hele dagen. Mange trenger pauser og tid til å bearbeide informasjon.

Dette kan du gjøre:

Hva som anses som hvilepause kan variere stort fra elev til elev, det er derfor viktig at eleven får være med å bestemme pauseaktivitet.

Formålet med pausene er å redusere lyttepresset og gi rom for å hente seg inn igjen. På dager med ekstra mange inntrykk – som turdager eller prosjektuker – kan behovet være enda større.

Skap et støttende miljø

Et trygt og inkluderende læringsmiljø betyr mye for eleven med APD – både sosialt og faglig. Snakk gjerne med eleven og foresatte om hva som fungerer, og hva som ikke fungerer. La eleven selv være med på å si ifra om hva som er hjelpsomt.

Tips i det daglige:

Kvinne med mobil i hendene

Har du noen spørsmål?

Hos spør oss-tjenesten kan du drøfte og få råd i spesialpedagogiske spørsmål. Vi retter oss først og fremst mot PP-tjenesten, men du kan også ta kontakt om du jobber i barnehage eller skole. Er du foresatt, kan vi hjelpe deg med å finne fram i det spesialpedagogiske støttesystemet.