Auditive prosesseringsvansker (APD)
APD handler om hvordan hjernen bearbeider det ørene hører. Dette bør du vite og gjøre dersom du har en elev med APD i klassen.
Auditive prosesseringsvansker APD, handler om hvordan hjernen bearbeider det ørene hører. Eleven hører normalt, men lydene tolkes annerledes i hjernen. Det kan gjøre det utfordrende å skille mellom like ord, forstå tale i støy eller følge instruksjoner som blir gitt muntlig og i raskt tempo.
Noen elever med APD oppleves som ukonsentrerte, uoppmerksomme eller forsinket i språkforståelsen – men det handler ikke om vilje eller evner, det handler om hvordan hjernen bearbeider lyd.
Sørg for gode lydforhold
Godt lydmiljø er avgjørende for elever med APD, og god fysisk tilrettelegging er viktig. Sørg for:
- at klassen har lydutjevningsanlegg – dette bidrar til at stemmen din når frem tydeligere, også når det er bakgrunnsstøy
- å dempe unødvendig støy fra klasserommet – maskiner, stoler, gardiner, eller andre lyder kan skape uro i lydbildet
- å bruke visuell støtte i undervisningen, for eksempel ved å vise fram oppgaver, skrive på tavla og bruke konkreter når du forklarer
Et godt lydmiljø gjør det lettere for alle elever å følge med – men er helt nødvendig for elever med APD.
Tilpass hvordan du gir beskjeder
Mange elever med APD trenger støtte for å få med seg det som blir sagt.
Vær bevisst på:
- å snakke tydelig, i rolig tempo, og med korte setninger
- å gi én beskjed om gangen, og sjekke at eleven har fått den med seg
- å skrive viktige beskjeder, sidetall og oppgavenummer synlig
- å bruke navnet til eleven først – det hjelper eleven å vite at det kommer viktig informasjon
Visste du at
Ved APD fungerer som oftest ørene normalt, men hjernen har utfordringer med å tolke og forstå lyd. Det kan føre til at eleven ikke alltid får med seg det som blir sagt, særlig i rom med mye lyd eller når flere snakker samtidig.
Struktur og forutsigbarhet gir trygghet
For elever med APD kan hverdagen være krevende og uforutsigbar, særlig i situasjoner hvor det skjer mange ting samtidig.
Tydelige rammer og faste rutiner hjelper:
- gå gjennom dagsplanen i starten av dagen, og la den henge synlig
- vis tydelig hva som skal skje og når, og hvem som skal gjøre hva
- forbered eleven på endringer, som bytte av rom, lærere eller fag
Visuell støtte og struktur gjør det lettere å tolke dagen, og gir eleven mer energi til å lære.
Pauser og bearbeidingstid
For elever med APD kan det være slitsomt å tolke lyd hele dagen. Mange trenger pauser og tid til å bearbeide informasjon.
Dette kan du gjøre:
- avtal på forhånd hvordan eleven kan signalisere behov for pause
- gi pauser etter krevende aktiviteter, spesielt der mye muntlig informasjon har vært involvert
- tilby et stille rom eller en aktivitet som gir avkobling, som å hente melk, lese eller tegne
Hva som anses som hvilepause kan variere stort fra elev til elev, det er derfor viktig at eleven får være med å bestemme pauseaktivitet.
Formålet med pausene er å redusere lyttepresset og gi rom for å hente seg inn igjen. På dager med ekstra mange inntrykk – som turdager eller prosjektuker – kan behovet være enda større.
Skap et støttende miljø
Et trygt og inkluderende læringsmiljø betyr mye for eleven med APD – både sosialt og faglig. Snakk gjerne med eleven og foresatte om hva som fungerer, og hva som ikke fungerer. La eleven selv være med på å si ifra om hva som er hjelpsomt.
Tips i det daglige:
- stå vendt mot eleven når du snakker
- bruk navnet før beskjeder og spørsmål
- gjenta det som blir sagt i klassen, gjerne med navn: «Ola spurte om vi skal ha matteprøve i dag.»
- vær tydelig på hvem som har ordet i klassen – det gjør det lettere å følge samtaler

Har du noen spørsmål?
Hos spør oss-tjenesten kan du drøfte og få råd i spesialpedagogiske spørsmål. Vi retter oss først og fremst mot PP-tjenesten, men du kan også ta kontakt om du jobber i barnehage eller skole. Er du foresatt, kan vi hjelpe deg med å finne fram i det spesialpedagogiske støttesystemet.