Lærlinger og lærekandidater
Å ta imot en lærling, lærekandidat, praksisbrevkandidater og kandidater for fagbrev på jobb med nedsatt hørsel krever forberedelser og tilpasninger.
Å ta imot en lærling, lærekandidat, praksisbrevkandidater og kandidater for fagbrev på jobb med nedsatt hørsel krever forberedelser og tilpasninger for å sikre en god og inkluderende arbeidsplass. God teknisk, pedagogisk og organisatorisk tilrettelegging bidrar til at lærlinger og lærekandidater kan delta på lik linje med andre.
Ved å legge til rette for god kommunikasjon vil lærlingen og bedriften oppnå et vellykket samarbeid. For å skape et læringsmiljø hvor lærlingen trives og utvikler seg, er det viktig å forstå de utfordringene nedsatt hørsel medfører og sørge for riktige tiltak. Her er noen viktige punkter å tenke på når du tar imot en lærling med nedsatt hørsel, og hvordan du kan bidra til et inkluderende og støttende arbeidsmiljø.

Skaff deg kunnskap og sørg for kontinuitet
Sett deg inn i lærlingens behov og utfordringer ved å samarbeide med lærlingen selv, skolen, Nav hjelpemiddelsentral, PPT og Statped for å sikre god tilrettelegging. Kunnskapsoverføring er avgjørende. Jobb for en sømløs overgang mellom skole og arbeidsplass, og sikre god støtte fra alle involverte parter. Det er viktig å være tidlig ute, før lærlingen starter, slik at tilretteleggingen er på plass fra første dag. Statped og PPT tilbyr veiledning for å sikre en god pedagogisk tilrettelagt arbeidssituasjon.
Lærebedrifter kan søke Fylkeskommunen om ekstra tilskudd for å følge opp lærlinger og lærekandidater med behov for tilrettelegging. Søknaden må dokumenteres, gjerne med sakkyndig vurdering fra PPT.
Kommunikasjon og åpen dialog
Ha jevnlige samtaler med lærlingen og ha en positiv innstilling til hvordan lærlingen kan bidra, og legg vekt på deres ressurser fremfor begrensninger. Det er viktig at lærlingen har en eller to faste kontaktpersoner i bedriften som kan kontaktes ved behov.
Ansiktskontakt og tydelig tale
Sørg for god kommunikasjon ved å opprettholde øyekontakt og snakke tydelig
Bruk hjelpemidler
Benytt hørselsteknisk utstyr eller andre former for kommunikativt- eller visuelt utstyr for å sikre at lærlingen får med viktig informasjon. Kontakt Nav hjelpemiddelsentral for gratis lån av hjelpemidler.
Vær fleksibel og inkluderende
Se på mangfold som en styrke og legg til rette for læring som bidrar til både lærlingens og bedriftens utvikling. Vær fleksibel ved å gi lærlingen mulighet til å utføre varierte oppgaver. Fleksibilitet og inkludering skaper et arbeidsmiljø der både lærlingen og bedriften kan dra nytte av samarbeidet.
Tolk på arbeidsplassen
Lærlinger med nedsatt hørsel kan ha behov for tegnspråktolk og/eller skrivetolk i bedriften. Tolkingen kan skje ved at tolk er fysisk til stede på arbeidsplassen eller via skjerm. Ved å ta kontakt med Nav hjelpemiddelsentral blir lærlingen/lærekandidaten, arbeidsgiver og tolketjenesten enige om hvordan behovet best kan dekkes.

Lurer du på noe?
Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.