
Nedsatt hørsel
Nedsatt hørsel er redusert evne til å oppfatte lyder. Tilrettelegging og individuelt tilpassede tiltak kan motvirke at nedsatt hørsel får konsekvenser for å utvikle talespråk, kommunisere, delta og lære.
Tilrettelegging for elever med hørselstap
-
Auditive prosesseringsvansker (APD) APD handler om hvordan hjernen bearbeider det ørene hører. Dette bør du vite og gjøre dersom du har en elev med APD i klassen.
-
Slik tilrettelegger du i klasserommet Har du en elev med nedsatt hørsel i gruppen din? Dette bør du være bevisst på når du underviser.
-
Hvordan tilrettelegge på SFO? Slik gjør du SFO til inkluderende arena og et godt sted å være for elever med nedsatt hørsel.
-
Slik kan skolen forberede seg Her får du en oversikt over hvordan skolen kan løse noen av de vanligste utfordringene når dere skal ta imot en elev med nedsatt hørsel.
-
Hvordan redusere støy? For at en elev med nedsatt hørsel skal oppfatte det som blir sagt i undervisningen er det avgjørende å redusere støy.
-
Hvordan jobbe med lyttetrening? Elever med hørselstap får ikke med seg like mye språk som dem med normal hørsel, derfor er lyttetrening viktig for språkutviklingen.
-
Tilrettelegging i engelsk muntlig Å lære engelsk kan være krevende for en elev med nedsatt hørsel. Dette bør du fokusere på.
-
Lærlinger og lærekandidater Å ta imot en lærling, lærekandidat, praksisbrevkandidater og kandidater for fagbrev på jobb med nedsatt hørsel krever forberedelser.

Hvordan tilrettelegge i barnehagen?
Slik gir du et barn med nedsatt hørsel et godt utgangspunkt for å lytte og utvikle talespråk i barnehagen.
Om nedsatt hørsel
Hørseltap kan oppstå i ulike aldre og ha ulike årsaker. Noen blir født med nedsatt hørsel, hos andre oppstår hørselstap senere i livet etter ytre påvirkninger eller sykdom. I en del tilfeller vet vi ikke hva årsaken til hørselstapet er. Noen hørselstap er også arvelige.
Vi kan ha nedsatt hørsel på det ene øret eller på begge ører. Det er lett å tenke at så lenge vi har normal hørsel på ett øre, så går det greit. Men det å høre på begge ører, gir en del fordeler som det er viktig å ta hensyn til. Blant annet å lokalisere lyd og oppfatte tale i støyfulle omgivelser. Det er viktig å tilrettelegge godt for barn og elever både om de har hørselstap på ett øre eller på begge ørene.
Akutt mellomørebetennelse er vanlig hos små barn. Dette kan gi periodevis nedsatt hørsel som følge av væske i mellomøret. Hos enkelte vil en slik mellomørebetennelse være kronisk, og hos noen få kan dette føre til permanente hørselstap.
Å ha ensidig hørselstap vil si å ha nedsatt hørsel på ett øre og normal hørsel på det andre.
Når det er stor forskjell mellom hørselen på venstre og høyre øre, kan det bli vanskelgere å bearbeide lydsignaler fra siden med hørselstap. Du kan oppleve at du ikke kan nytte deg av lydsignaler som kommer inn på siden med hørselstap.
Barn og elever med ensidig hørselstap kan ha utfordringer knyttet til
- å lokalisere lyd – hvilken retning kommer lyden fra?
- å bedømme avstanden til lydkilden
- å oppfatte tale fra siden som har hørselstap
- å oppfatte tale og kommunikasjon i støyfylte omgivelser
Tidligere var det ikke vanlig å tilrettelegge ved ensidige hørselstap. Nå har holdningene endret seg.
Ensidige hørselstap kan ha konsekvenser for læring og utvikling og gi barn utfordringer både i barnehagen, på skolen og i det sosiale livet. Det er derfor viktig å bevisstgjøre miljøene som barnet ferdes i.
Mange barn med nedsatt hørsel på ett øre kan ha nytte av høreapparat. Det er imidlertid mange faktorer som har betydning for barnets utbytte. Noen oppnår en bedring i hverdagen med høreapparat, mens andre erfarer at ulempene overskygger fordelene.
Den mest vanlige hørselsmålingen er rentoneaudiometri. Resultatet av denne målingen fremstilles i et audiogram. Audiogrammet viser hvor sterk en lyd må være ved ulike frekvenser for at vi akkurat skal kunne oppfatte den. Kurven i audiogrammet gir oss en visuell framstilling av en persons hørsel.
Se video om audiogram på youtube.com (lenken åpnes i ny fane).
Audiogrammet gir oss en viss pekepinn på hvordan en person hører, men sier allikevel ikke alt om noens hørselsfunksjon. To personer med like audiogrammer kan ha ulike opplevelser og utnyttelse av hørselen sin.
WHO klassifiserer hørselstap som milde/lette, moderate, alvorlige og svært alvorlige/døvhet. Klassifiseringen gjøres med utgangspunkt i gjennomsnittlig hørselstap, og er fremdeles bare en pekepinn på hvordan en person hører.
Selv et mildt hørselstap på ett øre vil kunne ha konsekvenser for oss i ulike situasjoner. Det å høre normalt på to ører gir oss en del fordeler med tanke på blant annet retningsbestemmelse av lyd og evnen til å oppfatte tale i konkurrende støy.
Avhengig av graden på hørselstapet vil en del talespråklyder være vanskelige eller ikke mulige å oppfatte. Konsonantene er viktige for oss for å forstå tale. De er vanskelige å oppfatte og inneholder mye informasjon, mens vokalene er lette å oppfatte, men inneholder lite informasjon.
Selv ved ganske lette hørselstap vil særlig de ustemte konsonantene (f, h, k, p, s, t) bli vanskelige å oppfatte, noe som igjen påvirker taleforståelsen. Man kan si at vokaler er lydbærende språklyder, mens konsonanter er meningsbærende språklyder.

Har du et barn med nedsatt hørsel?
Når dere får vite at barnet deres har et hørselstap, dukker det opp mange spørsmål. Her er svar på noen av dem.

CI hva du hører
Lyttetreningsprogram utviklet for voksne med cochleaimplantat.