Deltidsopplæring i og på norsk tegnspråk

Statped tilbyr deltidsopplæring i et tegnspråklig miljø til elever på 1.−10. trinn som har norsk tegnspråk i opplæringen.

De aller fleste elever som i dag får tegnspråkopplæring på en skole der de er den eneste eller en av få elever som mottar slik opplæring, går også på deltidsopplæring i tegnspråk. Elever med opplæring etter opplæringslovens § 3-4 og/eller § 11-6 (lovdata.no) har rett på deler av sin opplæring i et tegnspråklig miljø. Statpeds deltidsopplæring har som mål å gi nettopp dette.

Deltidsopplæringen består av deltidsuker og fjernundervisning

En alternativ opplæringsarena

Statpeds deltidsopplæring er en alternativ opplæringsarena, og bemanner opplæringen i henhold til opplæringslovens kompetansekrav til lærere. Vår opplæring er i tråd med elevens enkeltvedtak, og jobber ut ifra mål i flere læreplaner samt elevers eventuelle individuelle opplæringsplaner.

Samarbeid med bostedsskolen

I deltidsopplæringen får eleven en ansvarlig lærer som samarbeider med elevens lærer ved bostedsskolen for å gi eleven en bedre sammenheng i opplæringen.

Deltidselevens bostedsskolelærere blir i tillegg invitert til å delta i et digitalt lærernettverk. Der kan lærerne drøfte og utveksle erfaringer knyttet til opplæringen. De kan også få støtte til kompetanseutvikling i ulike temaer som omhandler opplæring i og på norsk tegnspråk. Et tett samarbeid mellom elevens lærer ved bostedsskolen og ansvarlig lærer i deltidsopplæringen, kan gi eleven en bedre sammenheng i opplæringen. Ansvaret for et godt samarbeidet ligger både på ansvarlig lærer i Statped, og lærere ved elevens bostedsskole.

Ofte tilbys kurs til søsken og foreldre på samme kurssted og i samme kursuke.

Statped er i dialog med Utdanningsdirektoratet for å avklare hvordan den nye opplæringsloven vil påvirke tilbudet vårt om deltidsopplæring i og på norsktegnspråk. I påvente av avklaringer gjennomfører vi deltidsopplæring som vi hittil har gjort, og vi behandler nye søknader fortløpende.