Deltidsopplæring i og på norsk tegnspråk
Statped tilbyr deltidsopplæring i et tegnspråklig miljø til elever på 1.−10. trinn som har norsk tegnspråk i opplæringen.
De aller fleste elever som i dag får tegnspråkopplæring på en skole der de er den eneste eller en av få elever som mottar slik opplæring, går også på deltidsopplæring i tegnspråk. Elever med opplæring etter opplæringslovens § 3-4 og/eller § 11-6 (lovdata.no) har rett på deler av sin opplæring i et tegnspråklig miljø. Statpeds deltidsopplæring har som mål å gi nettopp dette.
Deltidsopplæringen består av deltidsuker og fjernundervisning
- Deltidsukene er fysiske samlinger der elevene jobber temabasert med utvalgte fag. Undervisningen foregår på norsk tegnspråk, med et spesielt fokus på at elevene skal bli trygge tospråklige språkbrukere med norsk tegnspråk og norsk.
- Mellom deltidsukene har elevene tilbud om å delta i ukentlig fjernundervisning i faget norsk tegnspråk med elever og lærere fra Statpeds deltidsopplæring. Videomøter gir elevene en arena der de kan praktisere tegnspråk, og holde kontakt med de andre deltidselevene.
Slik går du fram
Det er pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) som søker Statped om deltakelse på Se mitt språk, på søknadsskjema for tegnspråklige tjenester.
En alternativ opplæringsarena
Statpeds deltidsopplæring er en alternativ opplæringsarena, og bemanner opplæringen i henhold til opplæringslovens kompetansekrav til lærere. Vår opplæring er i tråd med elevens enkeltvedtak, og jobber ut ifra mål i flere læreplaner samt elevers eventuelle individuelle opplæringsplaner.
Samarbeid med bostedsskolen
I deltidsopplæringen får eleven en ansvarlig lærer som samarbeider med elevens lærer ved bostedsskolen for å gi eleven en bedre sammenheng i opplæringen.
Deltidselevens bostedsskolelærere blir i tillegg invitert til å delta i et digitalt lærernettverk. Der kan lærerne drøfte og utveksle erfaringer knyttet til opplæringen. De kan også få støtte til kompetanseutvikling i ulike temaer som omhandler opplæring i og på norsk tegnspråk. Et tett samarbeid mellom elevens lærer ved bostedsskolen og ansvarlig lærer i deltidsopplæringen, kan gi eleven en bedre sammenheng i opplæringen. Ansvaret for et godt samarbeidet ligger både på ansvarlig lærer i Statped, og lærere ved elevens bostedsskole.
Ofte tilbys kurs til søsken og foreldre på samme kurssted og i samme kursuke.
Statped er i dialog med Utdanningsdirektoratet for å avklare hvordan den nye opplæringsloven vil påvirke tilbudet vårt om deltidsopplæring i og på norsktegnspråk. I påvente av avklaringer gjennomfører vi deltidsopplæring som vi hittil har gjort, og vi behandler nye søknader fortløpende.