Hvordan kommer jeg i gang med opplæringen?
Hva gjør du om din skole har fått ansvar for en elev som har rett til opplæring i og på tegnspråk? Hva starter du med og hva er viktig å tenke på?
Elever med nedsatt hørsel har rett til opplæring i og på norsk tegnspråk. Det er foreldrene og eleven som velger om de ønsker opplæring i og på tegnspråk.
Rettigheter
Elever med nedsatt hørsel har rett til opplæring i og på norsk tegnspråk jf opplæringsloven § 3-4 Opplæring i og på norsk teiknspråk i grunnskolen.
Les mer om rettigheter på udir.no (åpnes i ny fane).
Sett deg inn i læreplanene
Start gjerne med å gjøre deg kjent med læreplanene for elever med tegnspråk. Det å se disse i sammenheng med de ordinære læreplanene er viktig.
Dersom en elev har rett til å få sin undervisning i og på tegnspråk, betyr dette:
- at eleven får opplæring i språket norsk tegnspråk (ca 2,5 time, utvidet timetall (se 2. Grunnskolen | udir.no)
- at all undervisning er tilgjengelig på tegnspråk for eleven
- at tre læreplaner blir endret og at eleven får en ekstra læreplan:
- norsk for elever med tegnspråk (udir.no åpnes i ny fane)
- engelsk for elever med tegnspråk (udir.no åpnes i ny fane)
- drama og rytmikk for elever med tegnspråk (udir.no åpnes i ny fane)
- norsk tegnspråk (ekstra læreplan – udir.no åpnes i ny fane)
Læreplaner i norsk og engelsk for elever med tegnspråk skiller seg ikke veldig mye fra de ordinære læreplanene. I faget drama og rytmikk er forskjellene større, sammenlignet med musikkfaget.
Det er faglærer i norsk, engelsk og musikk som er ansvarlig for at den tegnspråklige eleven får opplæring og blir vurdert etter de riktige læreplanene. Ofte er tegnspråklærer støtte for faglærer i dette arbeidet. I faget tegnspråk, er det tegnspråklærer som er ansvarlig for opplæring og vurdering.
Noen foreldre velger å bare benytte seg av den ene av de to rettighetene – altså bare opplæring i tegnspråk. Eleven følger da kun læreplanen i norsk tegnspråk og skal følge vanlige læreplaner i de andre fagene. Eleven har da sin opplæring på talespråk.
Støtte til elev og lærer
Det finnes flere måter du og eleven kan få støtte på. Dette er de viktigste tilbudene fra Statped:
Organisering av undervisningen
Opplæring i norsk tegnspråk (ca 2,5 timer) kan organiseres på ulike måter. Enten den blir lagt før skolestart eller etter skoletid eller i SFO-tid, er det viktig å avtale med de foresatte og å lytte til barnets stemme. Mange elever foretrekker morgenundervisning fordi de er veldig slitne når skoledagen er over og har lyst til å gå hjem sammen med vennene sine. Det er tegnspråklæreren som er ansvarlig for denne undervisningen.
Det kan være fint å invitere en venn eller to som har lyst til å lære tegnspråk med. Det kan være en fin måte å gi flere elever i klassen tilgang til tegnspråk, men det er viktig at dette ikke går utover opplæringen i tegnspråk.
Det er ellers viktig å se læreplanen i norsk for elever med tegnspråk i sammenheng med læreplan i tegnspråk når læreren planlegger undervisningen.

Råd og veiledning
Statped gir etter søknad støtte til lærere og laget rundt barn og elever med behov for tegnspråk.