God skolestart med norsk tegnspråk
Hva bør du tenke på når et barn som har rett til tegnspråklig opplæring, skal begynne på skolen?
Skal skolestarten for et tegnspråklig barn bli god, er det viktig at den planlegges godt. Tidlig innsats for et inkluderende fellesskap er ekstra viktig når en av klassens elever har nedsatt hørsel og skal ha tegnspråk i opplæringen.
Skap et inkluderende fellesskap
Å ha nedsatt hørsel i et miljø der majoriteten er hørende kan påvirke elevens mulighet til å delta sosialt.
Et inkluderende opplæringsmiljø gir gode forutsetninger for å samhandle og delta språklig. For å lykkes med dette er godt samarbeid og innsats fra hele laget rundt eleven avgjørende.
Arbeidet med å etablere et inkluderende skolemiljø starter allerede i barnehagen. God praksis og gode erfaringer har stor overføringsverdi. Overgangsmøter er derfor viktig. Sørg også for at barnet får besøke skolen, og at ansatte på skolen også besøker barnehagen.

Tips til skolen før skolestart
- Sørg for å komme tidlig i gang med et tett samarbeid med foresatte og andre i laget rundt barnet.
- Sørg for hørsels- og tegnspråkfaglig kompetanse hos hele skolepersonalet.
- Rekrutter eller videreutdann personell dersom tegnspråkkompetanse mangler. Husk at eventuell videreutdanning av eget personale vil ta tid og må planlegges i god tid.
- Sørg for at hele personalet får en viss kjennskap til og opplæring i grunnleggende tegn.
- Søk Statped om råd, veiledning og tegnspråkkurs dersom kommunen selv ikke har denne kompetansen.
- Ta kontakt med Hjelpemiddelsentralen i god tid dersom eleven har behov for teknisk utstyr. Dette bør være installert på skolen ved skolestart.
- Tenk over gruppestørrelse. En stor klasse vil være krevende for eleven, og det vil være behov for støyreduksjon.
Sørg for at foresatte og barn på det aktuelle trinnet får informasjon om at tegnspråk vil bli brukt aktivt i skolehverdagen. Dette kan gjøres allerede på skolebesøk før skolestart.
Denne kan deles ut til elevene. Informasjonen bør inneholde hva det innebærer å ha et hørseltap og hva en inkluderende kultur innebærer. Sørg for at denne informasjonen gis etter avtale med og i samarbeid med den aktuelle eleven og foreldrene.
Sørg for at skolens ledelse og personalet ellers har kjennskap til opplæringslovens § 3-4 som gir rett til opplæring i og på tegnspråk.
Tips til skolen i tiden etter skolestart
Skap en inkluderende kultur. Det er viktig at personalet fremmer gode holdninger og ser på språkmangfold som en ressurs i miljøet. Vær en god rollemodell – barn speiler de voksne! Dersom barna observerer at de ansatte er nøye med eksempelvis tegn og mikrofonbruk, vil barna selv kopiere dette.
Sørg for et tett samarbeid mellom kontaktlærer og tegnspråklærer i å planlegge skolehverdagen. Dette er viktig for å lykkes med en inkluderende kultur.
Kontaktlærer/faglærer må være «lærer for alle barna» og henvende seg like mye til eleven som har tegnspråk, selv om eleven har en to-lærerordning.
Sørg for at andre elever og ansatte får tilgang til tegnspråk på ulike nivå. Dersom de voksne er engasjerte i tegnspråk, vil ofte elevene også ta til seg tegnspråk og synes det er morsomt. Små barn er ofte svært mottakelige for å lære tegn. På 1. trinn er det dermed en unik mulighet til å legge et godt grunnlag fra start.
Eksempler
- Start dagen med å ta imot elevene i døren og si «God morgen + navn» på tegnspråk.
- Gi barna et personlig navnetegn. Det kan være en motiverende start.
- Bruk tegn når dere går gjennom dagen (dag, dato, fag med tegn).
- Når elevene lærer tall og bokstaver, kan dette også læres på tegnspråk.
- Lær barna tegnsanger (tegn.tv åpnes i ny fane)
Innfør ukens tegn på ukeplanen, men husk at barn lærer mye mer enn ett ord i uka. Øk klassens tegnforråd i takt med nye ord i alle fag.
Tegnspråk bør i tillegg alminneliggjøres på hele skolen. Dette kan gjøres ved å for eksempel gjøre tegnspråk til en naturlig del av skolens arrangementer, henge opp tegnplakater rundt om på skolen eller arrangere «ukas setning» med tegn for alle elever.
Organisering i klasserom og friminutt
- Gjennomgå dagsplanen med eleven i forkant av fellesundervisningen. Sørg for at eleven er forberedt og får med seg hva som skal skje.
- Del elevgruppen i mindre grupper der det er mulig. Det bidrar til redusert støy og lettere tilgang til kommunikasjonen.
- Øv på å snakke én om gangen. Bruk mikrofon. Lærer kan gjerne gjenta navn og det som blir sagt.
- Gi eleven en plassering i klasserommet som gir eleven visuell oversikt over rommet. Lytt til hva eleven ønsker selv.
- Bruk visuell støtte som for eksempel konkreter, bilder og smartboard. Dette kan særlig være viktig ved skifte av tema og ved overganger.
- Veiled elevene inn i lek.
- Forklar elevene hva som skal skje i lek for å unngå misforståelser.
- Vær godt synlig og tilgjengelig for å støtte i kommunikasjonen.
- Veiled elevene til gode samspillferdigher.
- Lær medelevene hvordan de tar kontakt på gode måter. For eksempel: Berør skulder og opprett blikkontakt før man sier noe.
- Oppfordre medelevene til å ta direkte kontakt på tegnspråk.
- Gi rom for at elevene får utfordret sine samspillferdigheter. Når elevene blir mer selvstendige i samspillsituasjoner, kan det være lurt at de voksne trekker seg litt tilbake.
- I dette dokumentet finner du en liste over inkluderende leker (PDF).

Læremidler på norsk tegnspråk
Her finner du læremidler og materiell som skal bidra til opplæring i og på norsk tegnspråk.