God skolestart med norsk tegnspråk

Hva bør du tenke på når et barn som har rett til tegnspråklig opplæring, skal begynne på skolen?

Skal skolestarten for et tegnspråklig barn bli god, er det viktig at den planlegges godt. Tidlig innsats for et inkluderende fellesskap er ekstra viktig når en av klassens elever har nedsatt hørsel og skal ha tegnspråk i opplæringen. 

Skap et inkluderende fellesskap 

Å ha nedsatt hørsel i et miljø der majoriteten er hørende kan påvirke elevens mulighet til å delta sosialt. 

Et inkluderende opplæringsmiljø gir gode forutsetninger for å samhandle og delta språklig. For å lykkes med dette er godt samarbeid og innsats fra hele laget rundt eleven avgjørende. 

Arbeidet med å etablere et inkluderende skolemiljø starter allerede i barnehagen. God praksis og gode erfaringer har stor overføringsverdi. Overgangsmøter er derfor viktig. Sørg også for at barnet får besøke skolen, og at ansatte på skolen også besøker barnehagen.

Voksen og to barn spiller brettspill.
START TIDLIG: Arbeidet med å etablere et inkluderende skolemiljø starter allerede i barnehagen. God praksis og gode erfaringer har stor overføringsverdi.

Tips til skolen før skolestart 

Sørg for at foresatte og barn på det aktuelle trinnet får informasjon om at tegnspråk vil bli brukt aktivt i skolehverdagen. Dette kan gjøres allerede på skolebesøk før skolestart.

Denne kan deles ut til elevene. Informasjonen bør inneholde hva det innebærer å ha et hørseltap og hva en inkluderende kultur innebærer. Sørg for at denne informasjonen gis etter avtale med og i samarbeid med den aktuelle eleven og foreldrene.

Sørg for at skolens ledelse og personalet ellers har kjennskap til opplæringslovens § 3-4 som gir rett til opplæring i og på tegnspråk. 

Tips til skolen i tiden etter skolestart 

Skap en inkluderende kultur. Det er viktig at personalet fremmer gode holdninger og ser på språkmangfold som en ressurs i miljøet. Vær en god rollemodell – barn speiler de voksne! Dersom barna observerer at de ansatte er nøye med eksempelvis tegn og mikrofonbruk, vil barna selv kopiere dette.  

Sørg for et tett samarbeid mellom kontaktlærer og tegnspråklærer i å planlegge skolehverdagen. Dette er viktig for å lykkes med en inkluderende kultur.  

Kontaktlærer/faglærer må være «lærer for alle barna» og henvende seg like mye til eleven som har tegnspråk, selv om eleven har en to-lærerordning. 

Sørg for at andre elever og ansatte får tilgang til tegnspråk på ulike nivå. Dersom de voksne er engasjerte i tegnspråk, vil ofte elevene også ta til seg tegnspråk og synes det er morsomt. Små barn er ofte svært mottakelige for å lære tegn. På 1. trinn er det dermed en unik mulighet til å legge et godt grunnlag fra start.  

Eksempler

Innfør ukens tegn på ukeplanen, men husk at barn lærer mye mer enn ett ord i uka. Øk klassens tegnforråd i takt med nye ord i alle fag. 

Tegnspråk bør i tillegg alminneliggjøres på hele skolen. Dette kan gjøres ved å for eksempel gjøre tegnspråk til en naturlig del av skolens arrangementer, henge opp tegnplakater rundt om på skolen eller arrangere «ukas setning» med tegn for alle elever.  

Organisering i klasserom og friminutt 

Tegning av mennesker på en rekke

Læremidler på norsk tegnspråk

Her finner du læremidler og materiell som skal bidra til opplæring i og på norsk tegnspråk.

God skolestart med nedsett høyrsel

Veileder for å sikre god skolestart for barn med høyrselstap, laga for foreldre som har valt talt språk for barna sine.