Deltakelsesfokusert IOP-mal
Veiledning og IOP-mal for pedagogiske team som lager individuelle opplæringsplaner for elever med omfattende og sammensatte lærevansker
Deltakelsesfokusert IOP-mal
For pedagogiske team
Innhold
- Veiledningen beskriver en IOP-mal der læreren inviteres til å utforme kunnskapsmål og ferdighetsmål som er knyttet opp mot naturlige aktiviteter og situasjoner som er betydningsfulle i elevens liv.
- IOP-malen retter seg inn mot en gruppe elever som har betydelige utfordringer med å forstå, bevege seg og bearbeide sanseinntrykk, og som i stor grad er avhengig av en kroppslig basert kommunikasjonsform
Elevenes utfordringer er så omfattende at kompetansemålene i Kunnskapsløftet er lite aktuelle. Opplæringen trenger en alternativ innretning som sikter seg inn mot økt mestring, deltagelse og livsutfoldelse i dagliglivet. Utdanningsdirektoratet peker i sin «Veileder for Spesialundervisning» på at opplæring for elever med store avvik fra læreplanen kan rettes inn mot følgende områder:
- praktiske ferdigheter
- kommunikasjon
- nærhet og samhørighet
- verdsatte sosiale roller
- egenomsorg
Med noen tilpasninger kan IOP-en også brukes som individuell utviklingsplan (IUP) i barnehager.