Metode for en helhetlig skriftspråkopplæring
Både i den tidlige undersøkende og lekende fasen og i den mer formelle opplæringsfasen, handler det om å gi erfaringer med skrift og lesing på ulike måter.

Overgangen mellom emergent literacy, via den alfabetiske koden og til conventional literacy, er glidende. Både i den tidlige undersøkende, utprøvende og lekende fasen og i den mer formelle opplæringsfasen, handler det om å gi barna, elevene eller de voksne erfaringer med skrift og lesing på ulike måter. Etter hvert skal elevene være mer selvstendige i både lesing og skriving. For å ivareta en bred tilnærming kan metodikken kalt «The four blocks way» være til støtte. Metodikken søker primært å ivareta følgende fire områdene:
- selvstendig lesing (eleven velger bok)
- leseforståelse (lærer velger bok)
- skriving
- arbeid med ord
De fire områdene er like viktige elementer i lese- og skriveopplæringen, og de bør arbeides med hver dag. Filosofien bak er at barn lærer på ulike måter og derfor må lærer gi mulighet til flere forskjellige tilnærminger i den daglig lese- og skriveopplæringen. Elevene i en klasse eller gruppe er på ulike språklige nivå, så hver undervisningssøkt må også være på ulike nivå. Metodikken gir muligheter for å tilpasse på mange måter.
Eksempel – Plan for arbeid:
Plan for arbeid med Literacy i uke 10 – 13 for klasse 2a ved Tiriltoppen skole
I klasse 2a ved Tiriltoppen skole planlegges et tverrfaglig tema i norsk og naturfag. Tema for perioden er Kropp og Helse som arbeides med over fire uker. Arbeidsformen er påvirket av literacy, og inneholder daglige aktiviteter med skriving, leseforståelse, arbeid med ord og selvstendig leseøkter.
I klassen går det også en jente, Amanda, som har behov for ASK. Arbeidsmåtene legger til rette for at hele klassen kan arbeide med de samme oppgavene, men lærer må i forkant tilpasse noe til Amanda. Tilpassing denne uken blir å legge inn boka «Timothy mister seg sjølv», av Vegard Markhus inn på Amanda sin maskin, slik at hun kan lese selvstendig samtidig som alle leser.
Hun skal videre skrive tekst, og må ha sin alternative blyant tilgjengelig. Hjem og skole skal sjekke ut at ord og begreper som er viktige for tema er på pass i kommunikasjonsløsningen hennes. Hjemmelekse blir for alle, også Amanda, å forberede illustrasjon til boka. Dette skal være ferdig på fredag.
Tverrfaglig tema for perioden er Kropp og helse. Mål i opplæringen hentes fra fagområdene norsk og naturfag.
Naturfag – Kompetansemål etter 2. trinn
I denne perioden skal klassen jobbe med kropp og helse, første periode med fokus på kroppen vår:
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer
- presentere funnene sine og beskrive hvordan eleven har kommet fram til dem
Neste periode skal klassen jobbe med sykdommer og smitte:
- gi eksempler på noen vanlige sykdommer og samtale om hva man kan gjøre for å verne kroppen mot smittsomme sykdommer
Norsk – Kompetansemål etter 2. trinn
Vi jobber med literacy og en helhetlig tilnærming og involverer derfor 11 av 14 kompetansemål:
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
Leseforståelse
- lytte til og samtale om skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk
- lese med sammenheng og forståelse på papir og digitalt og bruke enkle strategier for leseforståelse
Selvvalgt lesing
- låne og lese bøker fra biblioteket
- uttrykke tekstopplevelser gjennom lek, sang, tegning, skriving og andre kreative aktiviteter
Arbeid med ord
- samtale om og beskrive hvordan ord vi bruker, kan påvirke andre
- leke med rim og rytme og lytte ut språklyder og stavelser i ord
- trekke bokstavlyder sammen til ord under lesing og skriving
Skriving
- beskrive og fortelle muntlig og skriftlig
- skrive tekster for hånd og med tastatur
- bruke store og små bokstaver, punktum, spørsmålstegn og utropstegn i tekster og samtale om egne og andres tekster
- lage tekster som kombinerer skrift med bilder
Eksempel – Ukeplan:
Ukeplan for klasse 2a

Denne uken tar vi utgangspunkt i boka «Timothy mister seg sjølv», av Vegard Markhus. Alle barna får en egen utgave av boka tilgjengelig hele uka.
Last ned eksempel på ukeplanen (pdf)
Les mer
-
Å oppdage skriving for barn som bruker ASK Når et barn skal lære seg å skrive er det første trinnet mulighet til å prøve ut og eksperimentere med skrift selv. Denne perioden bruker barn flest ofte 2 – 3 år på
-
Literacy på hjemmebane Du kan gjøre mange små og store ting hjemme for å skape gode øyeblikk med skriftspråket. Øyeblikk der du utforsker alfabetet, leser sammen og skriver sammen.
-
Tips til fordypning på literacy Her finner du anbefalt litteratur til fordypning på literacy-feltet.
-
Arbeid med ord Gjennom å arbeide med lyder og avkoding i arbeidet med ord, styrkes fonologisk lesing, lesing av stavelser, læring av orddeler og erfaringer med ulike stavemåter i norsk.
-
Skriving Skriving er en kompleks aktivitet som involverer ideer, språk, ord, lyder og bokstaver, og vi trenger å lære dette for til slutt å kunne uttrykke oss selvstendig gjennom skrift.
-
Selvstendig lesning I «selvstendig lesning» skal eleven velge sitt eget lesestoff. Målet er å etablere miljøer der elevene vil lese for å finne sine egne svar.
-
Leseforståelse Når vi arbeider med leseforståelsen, må elevene lære å gå til teksten med en aktiv og målrettet holdning. De må lære hva de skal gjøre før de leser, mens de leser og etter de har lest.
-
Den formelle lese- og skriveopplæringen Hvordan kan vi jobbe for at personer som bruker ASK skal tilegne seg lese- og skriveferdigheter?
-
Bokstav, analyse, syntese og avkoding Når et barn skal lære seg å skrive er det første trinnet mulighet til å prøve ut og eksperimentere med skrift selv. Denne perioden bruker barn flest ofte 2 – 3 år på
-
Måter å jobbe på Når et barn skal lære seg å skrive er det første trinnet mulighet til å prøve ut og eksperimentere med skrift selv. Denne perioden bruker barn flest ofte 2 – 3 år på
-
Betydningen av å lære skriftspråk Alle må få sjansen til å gjøre seg erfaringer med bokstaver og lyder, slik at de kan lære om skrift, lesing og skriving ut fra sine egne forutsetninger.
-
Å gjøre bokstaver tilgjengelig gjennom å lage bokstavbøker En bokstavbok kan ha flere formål. Dette tilpasses helt til personen eller gruppen som skal lage den