Matematikk i barnehagen
Matematikk i barnehagen er en ressursperm laget for å vise eksempler og motivere til systematisk arbeid med matematikk i barnehagen.
Matematikk i barnehagen
Ressursperm
Ressurspermen Matematikk i barnehagen skal være til hjelp for å motivere og bevisstgjøre barnehageansatte slik at de best mulig kan stimulere barna til å utvikle sin matematikkompetanse utfra egne evner. Lek er vanligvis barnas egenvalgt aktivitet, men voksne kan motivere og stimulere barns lek.
Ressurspermen er først og fremst tenkt til bruk i barnehage, men aktivitetene passer også godt til elever i skolen som ikke takler matematikk så godt som de burde.
Til hvert emne er det knyttet et visst antall aktivitetskort med forslag til ulike aktiviteter, samtaletema, bøker, sanger og fortellinger.

Problemløsing og språkforståelse
- Løse dagligdagse utfordringer, følge instruksjoner, delta i samtale.
- Språkforståelse er en naturlig del av problemløsning. Barna må forstå begreper som er knyttet til matematikk.
Geometrisk forståelse
- Barna skal kjenne begreper knyttet til kroppsdeler og vite hvor kroppsdelene er.
- Utvikle spatiale evner inneholder det å tolke bilder, leke med mønster, praktisk geometri og måling.
- Bevegelse er rytme, koordinering, motorikk, balanse, kroppsbeherskelse, utholdenhet, hurtighet og skrive tall.
Tallforståelse
- Forstå hvordan tall brukes. Tallforståelse må knyttes til barns praktiske erfaringer, og utvikles dess flere muligheter barna har til å samtale om tall.
- Tall, tallrekker og telling.
Sametinget har ved bevilgning av ressurser gjort det mulig å gjennomføre prosjektet.