På vei til å bli en god leser
Slik kan du kartlegge kommunikasjon, lesing og skriving når barn har nedsatt hørsel – og tilpasse opplæringen.
På vei til å bli en god leser
Kartleggingsmateriellet er laget med tanke på barn i barnehagen og elever i grunnskolen som har nedsatt hørsel.
Kartleggingsmateriellet
- beskriver barn eller elevers sterke sider og hva de trenger å lære
- bygger på at barnehagen/skolen, barnet/eleven og foreldre samarbeider
- er en deskriptiv hjelp til deg som er lærer, for å planlegge opplæring og gjennomføre samtaler med barn/elev og foreldre
- erstatter ikke formelle tester
Om innholdet
Start kartlegging med en generell oversikt over barnets utvikling:
- Sjekkliste A. Utvikling av lese- og skriveferdigheter
Ved behov, gå videre:
- Sjekkliste B. Kommunikativ kompetanse
- Sjekkliste B1: Tidlig utvikling av norsk tegnspråk
- Sjekkliste B2: Norsk talespråkutvikling for barn med nedsatt hørsel
- Sjekkliste C. Utvikling av leseferdigheter
- Sjekkliste D. Utvikling av skriftspråk
Materiellet har fem vedlegg:
- Vedlegg 1. Aktiviteter for opplæring i lesing og skriving
- Vedlegg 2. Bokstavinnlæring og elever med nedsatt hørsel
- Vedlegg 3. Å lese er mer enn å lydere bokstaver
- Vedlegg 4. Mine lesestrategier
- Vedlegg 5. Kartlegging av barn med CI i hørende miljøer