Pedagogiske innsatsområder
For at skolen skal oppfylle sitt oppdrag om å være til det §10-1 beste for eleven trenger denne elevgruppa læringsmål tilhørende andre målkategorier enn de rent faglige.
Pedagogiske innsatsområder for elever med dyp eller alvorlig utviklingshemming / multifunksjonshemming
-
Kommunikasjon Kommunikasjon er et hovedtema i pedagogisk arbeid med elever med dyp og alvorlig utviklingshemming. Ønsket er at eleven best mulig skal kunne uttrykke seg.
-
Nærhet og samhørighet Vi utvikler oss som menneske blant andre mennesker. Kontakt med og tilhørighet til andre mennesker er et grunnleggende premiss for psykisk helse og trivsel.
-
Praktiske ferdigheter Å lære bort praktiske ferdigheter er å anerkjenne elevens eget tempo, legge til rette for fokus på oppgaven, trygghet i innlæringen og tålmodighet med mange repetisjoner.
-
Verdsatte sosiale roller Å lære bort praktiske ferdigheter er å anerkjenne elevens eget tempo, legge til rette for fokus på oppgaven, trygghet i innlæringen og tålmodighet med mange repetisjoner.
-
Fysisk fungering Målområdet «fysisk fungering» handler om å utvikle eller opprettholde fysiske ferdigheter og å ha det best mulig i egen kropp.
-
Egenomsorg Egenomsorg handler om å gjenkjenne egne behov, og å sørge for at disse blir møtt. Det gjør vi gjennom handlinger som gjør at vi får det bedre, eller ved å be andre om hjelp.