Spesialpedagogisk leseopplæring
Spesialpedagogisk leseopplæring er en veileder for lærere som underviser barn og unge med lese- og skrivevansker.
Spesialpedagogisk leseopplæring
Planlegging av individuell opplæring for barn med lese- og skrivevansker bør som oftest gjennom føres i samarbeid med Pedagogisk-Psykologisk tjeneste.
Hensikten med Spesialpedagogisk leseopplæring er at helhetslesing som arbeidsmåte skal bli et enda bedre hjelpemiddel for lærere som underviser barn og unge med lese- og skrivevansker.
Innhold
I tillegg til en praktisk beskrivelse av prinsippene for helhetslesing omhandler veilederen også temaer om leseutvikling, lærerens rolle i helhetslesing og sammenhengen mellom talespråk og skriftspråk. Tre eleveksempler viser hvordan helhetslesing kan anvendes i praksis.
Veilederen gir også oversikt over:
- kartleggingsverktøy
- litteratur
- læringsstrategier