Søknad fra pedagogisk-psykologisk tjeneste
Forhåndsdrøfting av alle søknader på individ- og systemnivå er ønskelig for å få en god faglig og forvaltningsmessig søknadsbehandling. Målet er å avklare hva kommuner/fylkeskommuner og andre instanser har behov for av tjenester og hva som bør være gjort i forkant av søknad om tjenester til Statped.

Søknadsskjemaer
Søk om individtjenester
- tjenester knyttet til et barn eller en elev
Søk om systemtjenester
- tjenester knyttet til laget rundt barn og elever
Statped skal ikke lenger fatte enkeltvedtak
Kunnskapsdepartementet har på bakgrunn av en juridisk vurdering konkludert at Statped ikke lenger skal fatte enkeltvedtak når vi innvilger søknader om rådgivnings-/veiledningstjenester til PPT som er knyttet til navngitte enkeltpersoner. Dette omfatter innvilgelse av individtjenester og deltidsopplæring i og på tegnspråk.
Statped endrer praksis til ikke å fatte enkeltvedtak 1. september 2023. Endringen får ingen praktiske konsekvenser for tjenestetilbudet som kommunen/fylkeskommunen får fra Statped. Det innebærer en justering av Statpeds skriftlige praksis når vi gir svar på søknader.
Foresatte/brukere vil fortsatt ha adgang til å klage på vedtak, men det må rettes mot kommunen, ikke Statped.
Forvaltningslovens krav til saksbehandlingstid, dokumentasjon og taushetsplikt gjelder fortsatt for Statped som offentlig myndighet.
Oppstartsamtale
Statped har som mål å komme raskere i gang med tjenestene og inviterer PPT til en oppstartsamtale innen to uker etter at svarbrev er sendt ut. Oppstartsamtalen finner sted digitalt eller per telefon, og skal bidra til å oppklare uklarheter, avklare roller og forventninger og skape en felles forståelse av hvordan tjenesten skal organiseres. I tillegg planlegges veien videre og hvem andre som skal involveres i neste steg. Hensikten er å komme raskere i gang med tjenesten