Hvordan gjøre ASK-språklige delaktige

For å sikre deltakelse og læring, er det nødvendig med bevisst tilrettelegging og kunnskap om hvordan man kan organisere lek- og læringsaktiviteter.

ASK-språklige i barnehage, grunnskole og voksenopplæring har rett til å 

Som alle andre barn og elever har de rett til  

Kommunikasjonsformen og -midlene er den ASK-språklige sitt talespråk og gjør det mulig å få disse rettene oppfylt. Vurdering, opplæring og forventninger må tilpasses slik at eleven får reell mulighet til å bruke og utvikle sitt språk i møte med fag og fellesskap. 

Språklig deltakelse i læring og sosiale aktiviteter

Når du skal sikre språklig deltakelse må du legge til rette for at kommunikasjonspartnere (personale og jevnaldringer) får opplæring i hvordan de skal kommunisere med den ASK-språklige. 

Videre må du sikre at den ASK-språklige får tilgang til, og opplæring i, et ordforråd som gjør det mulig å kommunisere om temaene som planlegges i det ordinære, og som: 

Ansattes kompetanse 

Ansatte som får ansvar for opplæringstilbudet til ASK-språklige må ha ASK-kompetanse og kunnskap om den ASK-språkliges ferdigheter slik at opplæringen kan tilpasses. Kompetansen må være på plass fra dag en, og informasjonen om den ASK-språklige må innhentes på forhånd. Dere som ansatte må: 

Ansvarsfordeling 

Pedagoger som skal legge til rette for ASK-språklige har ansvar for både å planlegge de pedagogiske oppleggene for alle i klassen/gruppen, og forberede og tilgjengeliggjøre ordforråd på den ASK-språkliges kommunikasjonsform. Dette må det settes av tid til, og her er noen konkrete ansvarsoppgaver som må fordeles blant de ansatte: 

For å lykkes med dette bør ledelsen sette av tid og ressurser til personale. Noen skoler bruker tidsressurspotten til lærere og skoleledere med en byrdefull undervisningssituasjon til dette.  

Tiden til den ASK-språklige 

Det er mange ting som kan stjele tid fra sosiale og faglige læringssituasjoner når maner ASK-språklig og i tillegg har en funksjonsnedsettelse Gjennom hele utdanningsløpet må det gjøres veloverveide avgjørelser: 

Valgene som tas i dag, har betydning for framtiden. Når du legger til rette for at ASK-språklige får bruke og utvikle sitt språk, gir du også mulighet for faglig vekst, sosial deltakelse og et liv med reelle valgmuligheter. 

Kvinne taster på mobil

Usikker på noe?

Statpeds spør oss-tjeneste er et lavterskeltilbud for deg som trenger råd om spesialpedagogikk. Vi snakker mest med folk i PP-tjenesten, men barnehager, skoler og andre kan også ta kontakt. Er du foresatt og lurer på hvordan støttesystemet fungerer, hjelper vi deg gjerne.