Hvordan gjøre ASK-språklige delaktige
For å sikre deltakelse og læring, er det nødvendig med bevisst tilrettelegging og kunnskap om hvordan man kan organisere lek- og læringsaktiviteter.
ASK-språklige i barnehage, grunnskole og voksenopplæring har rett til å
- bruke sin kommunikasjonsform i barnehagen, skolen, lærebedrifter og voksenopplæringen.
- få opplæring i bruken av kommunikasjonsformen sin.
Som alle andre barn og elever har de rett til
- opplæring og deltakelse i et inkluderende miljø
- medvirkning
- en opplæring som er tilpasset
Kommunikasjonsformen og -midlene er den ASK-språklige sitt talespråk og gjør det mulig å få disse rettene oppfylt. Vurdering, opplæring og forventninger må tilpasses slik at eleven får reell mulighet til å bruke og utvikle sitt språk i møte med fag og fellesskap.
Språklig deltakelse i læring og sosiale aktiviteter
Når du skal sikre språklig deltakelse må du legge til rette for at kommunikasjonspartnere (personale og jevnaldringer) får opplæring i hvordan de skal kommunisere med den ASK-språklige.
- de må lære hvordan kommunikasjon med ASK fungerer
- de må forstå at ASK-språklige trenger tid til å uttrykke det de vil si
Videre må du sikre at den ASK-språklige får tilgang til, og opplæring i, et ordforråd som gjør det mulig å kommunisere om temaene som planlegges i det ordinære, og som:
- henger sammen med rammeplan, læreplan og individuell opplæringsplan (IOP)
- gjør det mulig å delta i faglige samtaler med personale og jevnaldringer
- gjør det mulig å delta aktivt i lek og samtaler med jevnaldringer
- gjør det mulig å vise hva de kan gjennom tilrettelagt vurdering.
Ansattes kompetanse
Ansatte som får ansvar for opplæringstilbudet til ASK-språklige må ha ASK-kompetanse og kunnskap om den ASK-språkliges ferdigheter slik at opplæringen kan tilpasses. Kompetansen må være på plass fra dag en, og informasjonen om den ASK-språklige må innhentes på forhånd. Dere som ansatte må:
- Anerkjenne at ASK er språk, og at bruk og opplæring i ASK er nødvendig for at den ASK-språklige skal få utnytte sine iboande ressurser faglig og sosialt.
- Bruke den ASK-språklige sin kommunikasjonsform på et høyere nivå enn den ASK-språklige selv.
- Ha kunnskap til å vurdere hva den ASK-språklige kan og hva som er realistiske opplæringsmål.
- Bruke pedagogiske tilnærminger som gir gode læringsbetingelser for den ASK-språklige.
Ansvarsfordeling
Pedagoger som skal legge til rette for ASK-språklige har ansvar for både å planlegge de pedagogiske oppleggene for alle i klassen/gruppen, og forberede og tilgjengeliggjøre ordforråd på den ASK-språkliges kommunikasjonsform. Dette må det settes av tid til, og her er noen konkrete ansvarsoppgaver som må fordeles blant de ansatte:
- Sikre den ASK-språklige sin språkutvikling. I dette ligger å velge ut ordforråd for å kunne snakke om sosiale og faglige tema, og gjøre dette ordforrådet tilgjengelig.
- Å gi den ASK-språklige tilgang på digitale verktøy og læremidler slik at de kan tileigne seg kunnskap og kan formidle denne skriftlig og muntlig.
- Sikre at den ASK-språklige får delta i vurderingssamtaler, eventuelt prøver og eksamen.
For å lykkes med dette bør ledelsen sette av tid og ressurser til personale. Noen skoler bruker tidsressurspotten til lærere og skoleledere med en byrdefull undervisningssituasjon til dette.
Tiden til den ASK-språklige
Det er mange ting som kan stjele tid fra sosiale og faglige læringssituasjoner når maner ASK-språklig og i tillegg har en funksjonsnedsettelse Gjennom hele utdanningsløpet må det gjøres veloverveide avgjørelser:
- Skal den ASK-språklige delta i alle fag på skolen, men ha færre undervisningstimer i hvert fag enn medelevene? Dette vil påvirke elevens måloppnåelse i faget.
- Skal den ASK-språklige bare delta i noen fag slik at en sikrer at eleven får god nok opplæring i noen fag? Å ta bort fag for tidlig kan få store konsekvenser for ASK-språkliges muligheter for vurdering med karakter, som igjen påvirker muligheter for utdanning og arbeidsliv.
- Bør oppfølging knyttet til helse legges utenom skoletid? Dette må vurderes individuelt. Temaet kan drøftes i ansvarsgrupper og inngå i arbeid med individuell plan.
Valgene som tas i dag, har betydning for framtiden. Når du legger til rette for at ASK-språklige får bruke og utvikle sitt språk, gir du også mulighet for faglig vekst, sosial deltakelse og et liv med reelle valgmuligheter.

Usikker på noe?
Statpeds spør oss-tjeneste er et lavterskeltilbud for deg som trenger råd om spesialpedagogikk. Vi snakker mest med folk i PP-tjenesten, men barnehager, skoler og andre kan også ta kontakt. Er du foresatt og lurer på hvordan støttesystemet fungerer, hjelper vi deg gjerne.