
Alternativ og supplerende kommunikasjon
Alle trenger språk for å utvikle seg. Å kommunisere på andre måter enn gjennom talespråk kalles alternativ og supplerende kommunikasjon, forkortet til ASK.
Kom i gang
-
Hvordan komme i gang med ASK? Alle trenger språk for å utvikle seg. Når talespråket ikke strekker til, er det viktig å komme i gang med ASK – og det er aldri for sent å starte.
-
Hvordan kartlegge personlige forutsetninger? Her gir vi deg et kort innblikk i hva som er viktig i kartleggingsprosessen av personlige forutsetninger.
-
Hvordan kartlegge for et godt språkmiljø? Her gir vi deg noen ideer til hvordan jobbe med kartlegging av språkmiljøet.
-
Fått et kommunikasjonshjelpemiddel? Vi har fått et kommunikasjonshjelpemiddel, men er usikker på hvordan tilpasse og ta det i bruk.

Hvordan gjøre ASK-språklige delaktige i opplæring og aktiviteter
For å sikre deltakelse og læring, er det nødvendig med bevisst tilrettelegging og kunnskap om hvordan man kan organisere lek- og læringsaktiviteter.
Språk, kommunikasjon og medvirkning
-
Literacy Det er mogleg å arbeide med lydar, språklydar, bokstavar, ord, lesing, staving og skriving, i sum kalla literacy, for ASK-språklege.
-
Støtte til språkutvikling for ASK-språklege Denne artikkelen er for deg som skal legge til rette for språkutviklinga til ASK-språklege som forstår, og brukar, meir enn 50 grafiske symbol eller handteikn (teikn-til-tale).
-
Kommunikasjonspartnere for ASK-språklige Dersom du kjenner den ASK-språklige og dets uttrykksform, vil du kunne bidra til språkutvikling og gode samtaler.
-
Hvordan lytte, når talespråket mangler? Barn har en rett til å medvirke og bli hørt i det som angår deres hverdag. Men hva når kommunikasjonen foregår på andre måter enn skolen og barnehagen er vant til?

Opplæringspakker på ASK
Her finner du opplæringspakker som viser hvordan du kan tilrettelegge innenfor konkrete områder på Alternativ og supplerende kommunikasjon.
Om ASK
ASK står for alternativ og supplerende kommunikasjon. ASK er språket til personer som helt eller delvis mangler funksjonell tale. Målet er å gjøre det mulig for personen å uttrykke ønsker, behov, tanker og følelser, og å delta i sosialt samspill og læring. ASK omfatter alle former for kommunikasjon som støtter eller erstatter tale. Dette kan være bruk av mimikk og gester, tegn-til-tale, taktile tegn og symboler, grafiske symboler og skrift.
ASK er aktuelt for personer i alle aldre som har utfordringer med å bruke tale til kommunikasjon. Det kan være på grunn av medfødte diagnoser som cerebral parese, autisme, ulike syndromer, utviklingshemming, eller en ervervet skade. Behovet for ASK kan være midlertidig eller varig. Noen bruker ASK som supplement til tale, mens for andre er det hovedformen for kommunikasjon.
Barn elever og voksne som helt eller delvis mangler funksjonell tale, har rett til å bruke ASK og til å få nødvendig opplæring i ASK. Dette gjelder i både barnehage, grunnskole, videregående skole og voksenopplæring. Retten er forankret i barnehageloven § 39, og opplæringsloven § 11-12 og § 19-7
Kommunikasjon er grunnleggende for all læring og for å kunne delta og medvirke i et inkluderende fellesskap. Når barn og elever helt eller delvis mangler funksjonell tale, står de i fare for å bli ekskludert. ASK gir tilgang til språk, både for å forstå og bli forstått. ASK gir mulighet til å påvirke egen hverdag, vise kunnskap, knytte vennskap og delta i lek, aktivitet og arbeid. ASK bidrar til språkutvikling, kognitiv utvikling og psykososial trivsel. ASK er med andre ord en nøkkel til læring og deltakelse.
Start så tidlig som mulig, det er gjennom bruk i hverdagen at ASK læres. Dere bør starte i meningsfylte situasjoner der personen er motivert til å kommunisere. Det handler om å gi tilgang til kommunikasjon – ikke å vente på ferdigheter.
Det finnes ulike former for ASK, og de må velges ut fra hva som er egnet for den enkelte. Noen ASK-språklige uttrykker seg gjennom kroppsspråk og gester. Noen bruker tegn-til-tale, taktile tegn, taktile symboler, grafiske symboler eller skrift på papir eller i talemaskin. For mange vil det være nødvendig å veksle mellom ulike former for ASK ut fra behovene eller situasjonen de er i.
Mangel på kompetanse og usikkerhet hos kommunikasjonspartnere, eller at kommunikasjonshjelpemiddelet ikke er tilgjengelig, kan hindre god bruk av ASK. En grunn kan være at kommunikasjonspartnere ikke mestrer den ASK-språklige sin kommunikasjonsform. En annen kan være at kommunikasjonshjelpemiddelet «ligger i sekken» eller kun tas frem ved spesielle anledninger. En tredje årsak kan være lave forventninger til den ASK-språklige. For å lykkes må du tro på at personen har noe å si – og at det er verdt å lytte.

Kompetanse i alternativ og supplerende kommunikasjon
E-læringsressurs om å utvikle og støtte opp om kommunikasjon hos mennesker med forsinket eller manglende talespråk.